بنا بر اعلام نماینده ائتلاف سنی عراق حضور نظامیان آمریکا در عراق از ۲۰ پایگاه نظامی به ۴ پایگاه کاهش یافت.

به گزارش مرور نیوز، «فیصل العیساوی» نماینده ائتلاف سنی «القوی الوطنیه»، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره شمار پایگاه‌های آمریکا در عراق توضیح داد.

وی در گفت‌وگو با برنامه سیاسی «الابعاد» شبکه العهد گفت: آمریکا از هر مکانی در جهان می‌تواند اقدام به بمباران کند. برخی طرف‌ها در عراق هستند که تلاش دارند خود قانون را اجرا کنند در حالی که این دولت است که مسئول مشخص کردن مواضع است نه گروه‌ها.

العیساوی افزود: آمریکا در شرایط کنونی هیچ مشکلی در منطقه ایجاد نخواهد کرد و اقدام برای کاهش حضور نظامیان آمریکایی در عراق وجود دارد.

این نماینده عراقی در ادامه تصریح کرد که شمار پایگاه‌های آمریکایی در عراق از ۲۰ عدد به ۴ عدد رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم‌پیمانان آمریکا در عراق، سلاح مقاومت را «بدون ضابطه» می‌دانند. اما مشکل سلاح بی‌ضابطه نیست بلکه استفاده از آن است. کسی که با آمریکایی‌ها همپیمان است سلاح مقاومت اسلامی را خارج از قانون و بی‌ضابطه می‌داند. مشکل سلاح بی‌ضابطه تنها با آشتی‌های حقیقی حل و فصل خواهد شد و تحمیل خواسته‌ها این مشکل را حل نخواهد کرد.

در سال ۲۰۱۴ حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در قالب ائتلاف بین‌المللی به بهانه مبارزه با داعش در پایگاه‌های نظامی عراق مستقر شدند. از زمان اعلام شکست داعش در عراق و اعلام عدم نیاز این کشور به نیروی نظامی خارجی تاکنون واشنگتن حاضر به خارج کردن نیروهای خود از عراق نیست.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

واشنگتن تحت فشار حملات راکتی به برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ناگزیر شد که نظامیان تروریست خود را از برخی از پایگاه‌ها از جمله «التاجی» واقع در شمال استان بغداد خارج کند و در پایگاه‌های ایمن‌تر حفظ کند.  ضمن اینکه فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام می‌کند که برنامه زمان‌بندی مشخصی برای تحویل گرفتن آن دسته مقرهایی دارد که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند و نخست‌وزیر عراق نیز گفته که تا سه دیگر نیروهای آمریکایی در عراق می‌مانند و به تدریج از شمار آنها کاسته خواهد شد.