شرکت کانسینو چینی از واکسن کرونا ساخت خود علی رغم نظر کارشناسان دفاع کرد و افزود: تولید واکسن، یک علم مبتنی بر عمل است و ما نباید کورکورانه از متخصصان پیروی کنیم.

به گزارش مرور نیوز، شرکت کانسینو چین می‌گوید متخصصان منتقد واکسن کرونا این شرکت نباید نادرست و بدون مشاهده داده‌های کارآزمایی بالینی درباره این واکسن اظهارنظر کنند. دانشمندان اخیرا درباره اثربخشی واکسن این شرکت موسوم به "Ad۵-nCoV" که مبتنی بر یک ویروس سرماخوردگی است، ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها گفتند که آنتی بادی‌های موجود علیه ویروس سرماخوردگی ممکن است واکسن Ad۵-nCoV را تضعیف کند.

"ژو تائو" (Zhu Tao)، مدیر ارشد علمی این شرکت در یک کنفرانس گفت: تولید واکسن، یک علم مبتنی بر عمل است و ما نباید کورکورانه از متخصصان پیروی کنیم. مواردی وجود دارد که واکسن‌هایی ساخته شده‌اند که متخصصان به عملکرد آنها شک داشته‌اند، اما این واکسن‌ها پس از اثبات کارآزمایی‌های بالینی و عملکرد صحیح، تأییدیه‌های قانونی را بدست آورده‌اند.

وی با استناد به نتایج واکسن مذکور بر ۱۲۸ شرکت کننده آزمایش شده با دوز کمی از واکسن مذکور، گفت:هیچ مدرکی نشان نداد که آنتی بادی های موجود علیه سرماخوردگی می‌تواند تأثیر منفی بر توانایی Ad۵-nCoV در ایجاد آنتی بادی علیه ویروس کرونا ویروس داشته باشد.

 واکسنAd۵-nCoV ، در مرحله آزمایشات نهایی است و برای استفاده در ارتش چین تأیید شده است.

شرکت‌های تولیدکننده واکسن معمولاً برای بدست آوردن تأییدیه قانونی برای استفاده انبوه، باید داده‌ها را در آزمایشات مقیاس بزرگ و در مراحل آخر جمع آوری کنند.