درپی آغاز مذاکرات صلح افغانستان و طالبان روز گذشته هیات دولت افغانستان با اعضای این گروه دیدار کرد.

به گزارش مرور نیوز، «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ، امروز یکشنبه (23 شهریور) در یک نشست خبری در قطر خواستار کاهش قابل توجه خشونت شد و گفت: در ابتدا باید به میزان قابل توجهی از خشونت، سپس یک آتش‌بس انسان‌دوستانه و سپس یک آتش بس دائمی کاهش یابد چراکه آتش‌بس خواست همه مردم افغانستان است و هیات دو طرف در مورد آن گفتگو خواهند کرد.

وی افزود: این اشتباه محاسبه خواهد بود که فکر کنیم تلفات بیشتر مردم را نسبت به صلح امیدوارتر می‌کند.

عبدالله روز شنبه در مراسم آغاز مذاکرات صلح افغانستان و طالبان گفت که بیش از 12 هزار افغان کشته و حدود 15 هزار نفر دیگر از زمان معامله طالبان آمریکا در فوریه پیش زخمی شدند.

عبدالله همچنین اظهار داشت که اختلافات چندین ساله در طی یک یا دو روز قابل حل نیست، اما وی گفت که این مردم افغانستان هستند که بیشترین آسیب را از ادامه درگیری‌ها متحمل می‌شوند.

او گفت با طالبان به توافق رسیده که هیچ خارجی نباید در اتاق مذاکرات باشد اما مساعدت آنها ممکن است در مرحله بعدی مورد نیاز باشد.

وی افزود: پیروزی از طریق جنگ امکان پذیر نیست، اما از طریق مذاکره هر دو طرف برنده خواهند بود.

عبدالله ادامه داد: آغاز مذاکرات یک فرصت تاریخی بوده، اما قادر به حل تمام مشکلات نخواهد بود، اما مردم انتظار دارند با آغاز گفت‌وگوها خشونت در افغانستان کاهش یابد.

رییس شورای مصالحه ملی افغانستان همچنین گفت: من با هیات طالبان ملاقاتی نداشتم، هیات دولت افغانستان با طالبان روز گذشته دیدار کردند.

در همین حال، معصوم استانکزی، مذاکره کننده ارشد دولت افغانستان نیز در این نشست خبری گفت که اولین جلسه آنها با مذاکره کنندگان طالبان در یک فضای مثبت برگزار شده است.

وی گفت که هر دو طرف خود را به یکدیگر معرفی کرده و در مورد دستور کار و برنامه مذاکرات گفت‌وگو کردند.

پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر روز گذشته با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار شد.