سرویس بین الملل- پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس از روابط بین ترکیه و گروه تروریستی داعش به ویژه در زمینه تجارت نفت و اینکه چگونه دولت ترکیه شرکت «پاورترانس» را از ممنوعیت واردات و صادرات و انتقال نفت یا فرآورده های نفتی معاف کرده است پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، شرکت پاورترانس به اتهامات متعددی در خصوص خرید نفت از داعش مواجه است.   

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم نوشت اسنادی که به تازگی منتشر شده است رابطه بین برات آلبایراک وزیر انرژی ترکیه و داماد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را با این شرکت ثابت می کند.  

بر اساس این اسناد که با عنوان «پست الکترونیکی البایراک» منتشر شده و 57 هزار و 934 نامه الکترونیکی داماد اردوغان را شامل می شود، ارتباط البایراک با پاورترانس به سال 2012 همزمان با تصمیم دولت ترکیه برای اعطای حق انتقال نفت به این شرکت برمی گردد.   

این اسناد، 30 نامه بین البایراک و بتول ییلماز مدیر منابع انسانی شرکت چالیک هولدینگ را که البایراک مدیراجرایی آن بود شامل می شود و ییلماز در این نامه ها تلاش می کند موافقت البایراک را در خصوص تصمیمات مرتبط با پاورترانس از جمله افرادی که باید استخدام شوند و موافقت با دستمزد آنها به دست آورد.   

البایراک در یکی از این نامه ها ، هر گونه ارتباط خود را با این شرکت رد می کند ، زمانی که وکیل او در متنی پیشنهادی می گوید دیگر هیچ رابطه ای با پاورترانس نداری؟» البایراک پاسخ می دهد «منظورت از واژه دیگر چیست؟ من هیچگاه با این شرکت رابطه نداشته ام.  

این اسناد که به آوریل 2000 تا 23 سپتامبر 2016 مربوط می شود مکاتبات بین آلبایراک را با مسئولان حاکم، سیاستمداران، تجار و اعضای خانواده شامل می شود و تاثیر زیاد داماد اردوغان را در عرصه سیاسی  ترکیه نشان می دهد.  

از جمله اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرد تلاشهای او برای کنترل بر رسانه های ترکیه و شبکه های اجتماعی به نفع حزب عدالت و توسعه حاکم است.  

این اسناد نشان می دهد از زمان تظاهرات پارک قزی در سال 2013 ، حزب عدالت و توسعه برای کنترل شبکه های اجتماعی از جمله به کارگیری افرادی برای فعالیت در توییتر به منظور تاثیر بر کاربران آن تلاش کرده است.   

در این اسناد آمده است حزب حاکم دو گروه را مامور انتشار تبلیغات خود از طریق شبکه های اجتماعی کرده است.