شب گذشته یک کاروان شامل ۳۰ تانکر نفت مسروقه از چاه‌ها نفتی سوریه توسط نیروهای آمریکایی به عراق ارسال شد.

به گزارش مرور نیوز، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) خبر داد که نیروهای آمریکایی یک کاروان شامل ۳۰ تانکر نفت را از این کشور از طریق گذرگاه «الولید» به عراق انتقال دادند.

این خبرگزاری به نقل از منابع محلی اعلام کرد که یک کاروان شامل ۳۰ تانکر نفت مسروقه از چاه‌ها نفتی سوریه در مناطق تحت اشغال آمریکا در «الجزیره»، شب گذشته از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید در منطقه «العربیه» در ریف شرقی «الحسکه» به عراق انتقال داده شد.

نیروهای آمریکایی و نیروهای همپیمان آن  موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) کنترل اغلب میدان‌های نفتی در منطقه الجزیره سوریه در دو استان الحسکه و دیرالزور را در دست دادند.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و عناصر تروریست آمریکا در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند، لذا با تمام توان تلاش می‌کند تا به حضور غیر قانونی آنها پایان دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز بارها اذعان کرده است که برای نفت سوریه در این کشور حضور دارند. گزارشهای بسیاری نیز از غارت نفت سوریه توسط آمریکا وجود دارد.واشنگتن  اخیرا، با شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت خود موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه یک قرارداد نفتی برای چپاول نفت سوریه امضا کرده است تا هزینه باقی ماندن نیروهای خود در سوریه را تأمین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه با بازگشت تحریم‌ های ضد ایرانی جهان امن‌تر خواهد شد، اظهار کرد: جهان خیالی پمپئو هم امن‌تر نخواهد شد، او از روزی که تصمیم گرفت در این فضای پرمکر وارد شود، دنیای ذهنی خود را هم ناامن کرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: دنیا با اقدامات آمریکا چیزی جز ناامنی، جنگ، خشونت و خونریزی به خودش ندیده است. میراث شوم سال‌های حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا بویژه منطقه غرب آسیا از افغانستان تا فلسطین مظلوم چیزی جز این میراث شکست خورده و خانمان‌برانداز برای مردم این منطقه نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که آمریکا مجدداً درگیر آن است یک گروکشی دیگر است و به لیست یاغی‌گری‌های واشنگتن اقدام دیگری را هم اضافه کرده است؛ البته یک هیاهو برای هیچ. من تصور می‌کنم تلخ‌ترین روزها و ساعات برای آمریکا رقم می‌خورد. انتخاب امریکا این بوده است که در طرف اشتباه تاریخ بایستد و فراموش کرده که وظایفش چه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پیام تهران به واشنگتن روشن است، گفت: به جامعه جهانی تعهدات خودتان برگردید و دست از یاغی‌گری و سرکشی بردارید تا جامعه جهانی تو را بپذیرد.

* ایران به هرگونه راهزنی دریایی پاسخ جدی خواهد داد

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واکنش ایران به بازرسی کشتی‌های ایرانی توسط آمریکا و دیگر کشورها چیست؟، اظهار کرد: آمریکا در ادعای خود بسیار منزوی است. اینکه امریکا در مرکز ادعایی قدرت خود این چنین منزوی شود، بهترین نشانه است که به شما بگوید چقدر قدرت آمریکا پوشالی است.

وی افزود: آمریکا نتوانست در فضای سیاسی و روندهای حقوقی به آنچه می‌خواهد، دست یابد به همین علت به سیاست قلدری برگشته است و می‌خواهد از طریق قلدری کارهایش را جلو ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این پیام را آمریکایی‌ها باید گرفته باشند که دنیا درحال تغییر است، ارکان قدرت هم در حال تغییر هستند و به دلیل سیاست‌های خودتحمیلانه ترامپ اولین قربانی این تغییر خود آمریکا خواهد بود.

* خود آمریکایی‌ها می‌دانند چقدر ادعاهایشان پوچ و بیهوده و بی‌اثر است

خطیب‌زاده گفت: سه کشور اروپایی که متحدان قطعی آمریکا هستند امروز مجدداً نامه نوشتند و گفتند آمریکا نه تنها حقی، در استفاده از سازوکار قطعنامه ۲۲۳۱، ندارد بلکه تصمیمش هیچ اثر حقوقی هم ندارد. خود آمریکایی‌ها می‌دانند چقدر ادعاهایشان پوچ و بیهوده و بی‌اثر است.

وی تصریح کرد: هر اقدامی که ناقض حاکمیت ایران و ناقض قوانین بین‌المللی باشد با جدیت و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ داده خواهد شد. به آمریکایی‌ها می‌گوییم که دست از راهزنی‌های دریایی، هوایی و زمینی بردارند زیرا دوران راهزنی‌ها تمام شده است.

* بازشدن مهروموم برجام به معنای پایان آن است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکایی می‌گویند تلاش ما برای گسترده‌تر کردن برجام است، گفت: پاسخ ما به این سخنان داده شده است. برجام یکبار مذاکره، جمع بندی، امضا و مهر و موم شده است و هراقدامی بخواهد این مهر و موم را باز کند یعنی پایان برجام بنابراین ما از همه کشورها می‌خواهیم به بدیهیات روابط بین الملل و تعهدات حقوقی خود پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش آمریکا بی نتیجه است و نمایش آنها بیننده‌ای ندارد، آنها اگر بخواهند پای خود را از گلیمشان فراتر بگذارند پاسخ قاطع دریافت می‌کنند.

خطیب‌زاده درباره احتمال مذاکره با آمریکا و تلاش روسیه برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا، گفت: ما به نیات خیر شرکای خود شک نداریم اما هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم.

وی ادامه داد: در موضوع برجام، تعهدات اروپایی‌ها از روزی که ترامپ از برجام خارج شد، انجام نشده است و در این موضوع ما شفاف بودیم و چندین جلسه در این خصوص برگزار شد البته آنها تلاش‌هایی داشتند که موثر نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نمایندگان چین و روسیه و دیگر اعضای برجام در خصوص اقدامات ترامپ شفاف برخورد کرده‌اند و من معتقدم که یک نه بزرگ باید به ترامپ گفته شود که دست از این رفتارها بردارد.

خطیب زاده درباره محور سخنان وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در مجمع سازمان ملل گفت: امسال هفتاد وپنجمین سالگرد تاسیس ملل متحد است. مواضع و نگاه ایران در خصوص مسائل بین المللی محور گفتگوی مقامات ایران خواهد بود. ایران هراسی نیز برای این بود که صدای ایران به جهان نرسد به همین دلیل آقای ظریف را تحریم کردند که البته تاثیر عملی نداشته است.

وی درباره تاسیس سفارت آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی و تاثیر آن بر مناقشه منطقه میان ارمنستان و آذربایجان، گفت: ما به دوستانمان در ارمنستان گفته‌ایم، رژیم صهیونیستی هیچ تاثیری در منطقه ندارد، ما معتقدیم هیج مناقشه‌ای در منطقه با درگیری حل نمی‌شود و بهترین راه حل راه‌هایی است که با مشارکت کشورهای منطقه‌ای و بر اساس همکاری شکل بگیرد.

* جامعه جهانی نیز باید مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا بایستد

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت آمریکا هیچ راهی جز جبران و بازگشت به معادلات بین‌المللی ندارد، جامعه جهانی نیز باید مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا بایستد.

خطیب‌زاده درباره دلایل لغو سفر وزیر امور خارجه به کشورهای اروپایی گفت: سفر آقای ظریف به دلیل پروتکل‌های بهداشتی لغو شد و معلوم نیست که چه زمانی برگزار شود.

وی افزود: سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه‌ریزی است. مطمئن نیستیم این سفر به زودی انجام شود که به خاطر مسائل لجستیکی و پروتکل کرونا است. این چیزی نیست که بخواهند از آن داستان بسازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام خرابکاری در حادثه نطنز توسط سازمان انرژی اتمی و نقش دولت‌های خارجی در آن، گفت: جمع‌بندی این موضوع در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران است. مطمئناً اگر مساله‌ای به سیاست خارجی برگردد، ما اقدام جدی خواهیم کرد. هنوز در این فاز به ما چیزی گفته نشده است ولی مطمئن هستم در کانال‌های خود پیام‌ها داده، گرفته و دیده شده است.

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت پیگیری غرامت ۱.۱ میلیاردی اسرائیل به ایران، گفت: ما از حقوق ملت ایران در چارچوب نرم‌های بین‌المللی و اصول سیاست خارجی ایران، دفاع می‌کنیم. قطعاً این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی درباره آخرین وضعیت طرح صلح هرمز که از سوی ایران ارائه شده است، گفت: طرح صلح هرمز یک مسیر است. این طرح فراگیرترین از حیث کنشگران، اصول و مبانی است اما دعوت ملل و دولت‌های منطقه به یک سازوکار منطقه‌ای است. این طرح به خودی خود یک پویایی و دینامیسم ایجاد کرد که در طرح‌های دیگر دیدید. به چارچوب و اصول خود در این طرح پایبند هستیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده به زودی به سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: طرح صلح هرمز دعوت کشورهای منطقه‌ای برای یک سازوکار برای صلح منطقه است، این طرح یک پویایی را ایجاد کرد و ما همچنان به چهارچوبی که در این طرح اعلام کرده‌ایم پایبند هستیم و امیدواریم این مسیر تحقق یابد و کشورهای منطقه با همکاری به دنبال حل مشکلات منطقه و تامین امنیت منطقه باشند.

* پای سنت‌سنت مطالبه ایران از کره جنوبی ایستاده‌ایم

خطیب‌زاده درباره پیگیری آخرین اقدامات برای دریافت مطالبات ایران از کره جنوبی اظهار داشت: پای سنت سنت و ریال ریال ایران ایستاده‌ایم. هم به آنهایی که مدعی هستند که نمی‌توانند و هم به آنهایی که نمی‌خواهند هم گفته‌ایم. مذاکرات در جریان است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است ولی در مورد آنچه قضاوت می‌کنیم، اقدام است و نه کلام.

وی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته فشار حداکثری به ایران باعث شده رفتارهای تحریک آمیز دریایی آن در خلیج فارس محدود و تهران از کسب میلیاردها دلار محروم شود، گفت: عاقلان دانند که فشار حداکثری دائمی آمریکا موفق بوده یا مقاومت حداکثری ملت ایران. عاقلان دانند که این آمریکاست که بعد از ۱۷ سال جنگ و خونریزی در افغانستان می‌نشیند مذاکره می‌کند برای فرار آبرومند از افغانستان یا ایران که همواره در این منطقه خواهد بود. عاقلان دانند که این آمریکاست که در عراق برای اخراجش قانون می‌گذارند و یا سر نخواستن آن دعواست یا جمهوری اسلامی ایران که در این حوزه است. عاقلان دانند که در سوریه، یمن، خلیج فارس، قفقاز و آسیای مرکزی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اوضاع بد آمریکا در جهان تصریح کرد: ایالات متحده روزهای تلخی را طی می‌کند که نتیجه و ثمره نه تنها سیاست‌های مخرب فعلی رژیم حاضر در کاخ سفید است، بلکه سال‌ها خونریزی، جنگ و کشتار مردم بی‌گناه این منطقه است. ایالات متحده جز این ادعاهای واهی حرف دیگری نمی‌تواند بزند.

خطیب‌زاده افزود: شاهد بودید بلایی بر سر تک‌تک افرادی که در فشار حداکثری با ترامپ همراه بودند، آمد. از بولتون گرفته تا هوک. شکست فشار حداکثری را هم گردن آنها انداختند.

وی ادامه داد: این ضرباتی که ناجوانمردانه به خاطر تحریم‌ها به ملت ایران زده شده، نه فراموش می‌شود و نه فراموش می‌کنیم که خسارت‌ها را بگیریم و روزی که آمریکا عاقل شود و به جامعه جهانی برگردد و بتواند همه چیز را جبران کند.