سفیر فرانسه در سازمان ملل در توئیتر اعلام کرد کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس به اجرای کامل برجام متعهد می‌مانند.

به گزارش مرور نیوز، دولت ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران در اقدامی یکجانبه و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فعال کرد.

در همین حال، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که تقریبا تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

وی افزود: این مکانیزم علاوه بر محدودیت تسلیحاتی، شامل محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک و انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران می‌شود.

ادعای پامپئو درباره فعال شدن مکانیزم ماشه در حالی مطرح می‌شود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها فاقد «تأثیر قانونی» است و تعلیق تحریم‌ها بعد از 20 سپتامبر (30 شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.

همچنین مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تاکید کرد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه 2231، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است.

در همین حال «نیکلاس دوریور» سفیر فرانسه در سازمان ملل در توئیتی در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نوشت: سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس به اجرای کامل برجام متعهد می‌مانند. این تنها راه مهار برنامه هسته‌ای ایران است. امروز، تحریم‌های سازمان ملل همچنان لغو شده باقی خواهند ماند و ایران نیز همچنان مسئول عمل به وظایفش است.