۲ هزار و ۳۰۰ سرباز ارمنستانی درپی در درگیری با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کشته و زخمی شدند.

به گزارش مرور نیوز، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ هزار و ۳۰۰ سرباز ارمنستانی از ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) در حمله متقابل نیروهای آذربایجانی در منطقه قره باغ کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه، این وزارتخانه افزود حدود ۱۳۰ تانک و خودروی زرهی، بیش از ۲۰۰ سامانه توپخانه‌ای و موشکی، حدود ۲۵ سیستم دفاع هوایی، ۶ منطقه فرماندهی و نظارت، ۵ انبار مهمات، حدود ۵۰ فروند ضد تانک و ۵۵ خودروی طرف مقابل را در حملات نابود کرده است.

باکو همچنین گفت که طرف ارمنستانی منطقه «تَرتَر» را با آتش توپخانه در ساعات صبحگاهی هدف قرار داده است.

وزارت دفاع آذربایجان در ادامه اعلام کرد زیرساخت‌های منطقه در نتیجه درگیری‌ها آسیب دیده اما حملات طرف آذری آسیبی به غیرنظامیان وارد نکرده است.

دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را رد کرده‌اند.

شبکه «الجزیره» در این خصوص گزارش کرد علی‌رغم درخواست‌های کشورهای روسیه، ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر کشورها برای برقراری صلح و آرامش میان دو کشور، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه، به صراحت احتمال هرگونه مذاکره با طرف ارمنی را رد کرد.

از طرف دیگر، «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگو با همین شبکه تلویزیونی تصریح کرد که با تداوم درگیری‌ها و تنش‌ها، احتمال برگزاری مذاکره با آذربایجان وجود ندارد.

دور جدید تنش‌های دو کشور ارمنستان و آذریایجان از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.