سرویس بین الملل- وزیر کشور اتریش اعلام کرد شمارش آرا صبح روز سه شنبه به اتمام رسیده و بر اساس نتیجه نهایی فان در بلن با 53.8 درصد معادل 2.47 میلیون رای پیروز قطعی انتخابات و رئیس جمهوری جدید اتریش برای یک دوره 6 ساله است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های اتریش، الکساندر فان در بلن در انتخابات به پیروزی رسید و نوربرت هوفر نامزد حزب راست افراطی آزادی نیز 2.12 میلیون رای کسب کرد و اختلاف رای دو نامزد انتخابات حدود 350 هزار رای است. هوفر نیز روز سه شنبه بار دیگر به رقیب خود تبریک گفت و اعلام کرد در سال 2022 بار دیگر نامزد ریاست جمهوری خواهد شد. 

در دور دوم قبلی انتخابات که روز دوم خرداد (22 مه) برگزار شده بود الکساندر فان در بلن نامزد مستقل مورد حمایتن حزب سبز اتریش، با اختلاف تنها حدود 31 هزار رای پیروز شده بود. 

میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه اتریش 74.2 درصد اعلام شد که بالاتر از دو دور قبلی انتخابات بود. 

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد 68.5 درصد واجدان حق رای و در دور دوم قبلی انتخابات نیز 72.65 درصد واجدان حق رای شرکت کرده بودند. 

به تفکیک ایالات، از مجموع 9 ایالت کشور فدرال اتریش، فان در بلن بجز سه ایالت کارینتیا، اشتایریا و بورگنلند در بقیه ایالات اکثریت آرا را کسب کرده و بیشترین درصد آرا را در ایالت وین به مرکزیت شهر وین پایتخت کشور با 65.7 درصد کسب کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری اتریش روز پنجم اردیبهشت امسال (24 آوریل) با رقابت 6 نامزد برگزار شد و برای اولین بار در تاریخ این کشور پس از جنگ جهانی دوم، نامزد هیچ یک از دو حزب اصلی اتریش یعنی حزب محافظه کار «مردم» (OVP) و حزب سوسیال دموکرات (SPO) به دور دوم انتخابات راه نیافتند.

دور دوم انتخابات روز دوم خرداد با رقابت هوفر و فان در بلن نامزد مستقل مورد حمایت حزب سبز اتریش برگزار شد و فان در بلن با اختلاف تنها حدود 31 هزار رای در برابر هوفر پیروز شد اما در پی شکایت حزب آزادی اتریش، دادگاه قانون اساسی این کشور روز 11 تیرماه نتایج دور دوم انتخابات را به علت برخی بی نظمی ها و تخلفات در شمارش آرا باطل اعلام کرد و دور دوم انتخابات برای بار دوم روز یکشنبه این هفته برگزار شد. 

هر چند رئیس جمهوری در اتریش مقامی نسبتا تشریفاتی است و قدرت اجرایی ندارد، اما این انتخابات بخصوص در پی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا، از لحاظ سیاسی هم برای اتریش و هم برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت بود و برخی مقام های اروپایی از جمله 'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیر امور خارجه آلمان از نتیجه انتخابات اتریش استقبال کردند. 

به هر روی آنچه مشخص است اینکه حزب راست افراطی 'آزادی' اتریش نیز توانسته با تاکید بر موضوعاتی مانند پناهجویان تا حدی پایگاه اجتماعی خود را تقویت کند و انتظار می رود که در انتخابات پارلمانی سال 2018 نیز حضور پررنگی داشته باشد.