الهام علی اف اعلام کرد ما آماده توافق برای آتش بس در منطقه کوهستانی قره باغ هستیم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الهام علی‌اف ، رئیس جمهوری آذربایجان در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: بله، ما آماده هماهنگی در رژیم آتش بس در قره باغ هستیم. من چندین بار این مساله را به صورت علنی گفته‌ام که ما آماده توافق برای آتش بس در این منطقه مورد مناقشه هستیم. موضع ما این است که تمامی کشورهای منطقه باید از دخالت مستقیم در این درگیری فاصله بگیرند.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: ما به صورت کامل مخالف "بین المللی شدن" درگیری در منطقه مورد مناقشه قره باغ هستیم. ارمنستان و رهبری آن باید نسبت به اصولی که به طور مشترک با ایالات متحده، فرانسه و روسیه تهیه شده، متعهد باشد.

علی اف تاکید کرد: طرف ارمنستانی باید درخواست مشارکت نظامی مستقیم از روسیه را متوقف کند. این بیهوده است. در تمام این مدت تلاش‌های نخست‌وزیر ارمنستان این بوده که از روسیه بخواهد برای جنگ با جمهوری آذربایجان نیرو بفرستد. این بسیار خطرناک است. او تاکید کرد با درگیر شدن طرف ثالث در رویارویی نظامی بر سر این منطقه مخالف است.

روز چهارشنبه، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت که در حال حاضر هیچ راه حل دیپلماتیک برای بحران قره باغ وجود ندارد چون اختلافات بین ایروان و باکو همچنان پابرجاست.

وزرای خارجه دو کشور بر آتش بس در مذاکرات مسکو که اوایل اکتبر برگزار شد، توافق کردند اما درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ پایان نیافته است.

در همین حال مقامات قره‌باغ کوهستانی از گلوله‌باران مناطق مسکونی از سوی باکو خبر داده‌اند.

درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ علیرغم دو توافق آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه دارد. روسیه، آمریکا و فرانسه از دو طرف خواسته‌اند بدون تعیین پیش‌شرط مذاکرات را از سر بگیرند؛ ترکیه در طرف دیگر گفته به هر شکل ممکن چه در مذاکرات و چه در درگیری از طرف آذری حمایت خواهد کرد.