وزیر خارجه روسیه تنها راه حل بحران قره باغ را دیپلماتیک دانست و بیان کرد ما مردم (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان را برادران و دوستان خود می‌دانیم.

به گزارش مرور نیوز، « سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «آتن- مقدونیه» گفت روسیه معتقد است تنها راه‌حل دیپلماتیک برای بحران قره‌باغ ممکن است و از همه بازیگران خارجی خواست از تبلیغ سناریوی نظامی خودداری کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: بر کسی پوشیده نیست که ما از امکان و قابل قبول بودن راه‌حل نظامی برای این مشکل حمایت نمی‌کنیم. از آنجا که هم مردم (جمهوری) آذربایجان و هم ارمنستان را برادران و دوستان خود می‌دانیم، نمی‌توانیم چنین ذهنیاتی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت که روسای‌جمهور روسیه، آمریکا و فرانسه—روسای مشترک سازمان امنیت و همکاری در گروه مینسک اروپا—در حمایت از راه‌حل «منحصراً سیاسی» سخن گفته‌اند.

دیپلمات ارشد روس در پایان گفت: از همه بازیگران خارجی می‌خواهیم برای جلوگیری از ترویج سناریوی نظامی و در جهت تعدیل احساسات دو طرف و فعال کردن تلاش برای ایجاد شرایط از سرگیری روند صلح، از هیچ کاری دریغ نکنند.

این در حالی است که وزارتخانه‌های دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان تنها دقایقی بعد از اجرای آتش‌بس سوم، یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک با روسیه و فرانسه، از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس انسانی از ساعت ۸ صبح امروز دوشنبه خبر داده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان آخرین بار روز دهم اکتبر (۱۹ مهر) و پس از نشست سه‌جانبه در مسکو به توافق آتش‌بس انسانی دست یافتند. اما درست ۱۵ دقیقه بعد از آغاز اجرای این توافق، آژیرهای خطر در منطقه قره‌باغ به صدا درآمد و درگیری‌ها بار دیگر آغاز شد.