سرویس بین الملل- یک مقام ارشد ناتو اعلام کرد که پرسنل ارتش ترکیه که از فرماندهی ناتو برکنار و پاکسازی شده اند، هیچ نقشی در کودتای نظامی نافرجام اواسط جولای نداشته اند.

به گزارش گروه بین الملل مرور نیوز به نقل از رویترز، کورتیس اسکاپاروتی ژنرال آمریکایی که فرمانده ناتو در اروپا است، در سخنانی تاکید کرد: من معتقدم که پرسنل نظامی ترکیه در فرماندهی ناتو که از سوی آنکارا برکنار شده اند، نقشی در کودتای نظامی اخیر نداشته اند.

وی در ادامه نسبت به تاثیرات منفی اقدامات دولت ترکیه بر نیروهای مسلح این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: حدود 150 نفر از نیروهای نظامی ترکیه معادل نیمی از پرسنل ارتش این کشور که در فرماندهی ناتو فعالیت داشتند، از زمان کودتای نظامی 15 جولای تاکنون بازداشت یا فراخوانده یا بازنشسته شده اند. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تصور می کند که این افراد برکنار شده نقشی در کودتای نظامی نافرجام ترکیه داشته اند، گفت: نه، این افسران به خوبی در ناتو در حال خدمت و فعالیت بودند. ما نسبت به اتفاقاتی که برای پرسنل نظامی ترکیه در ناتو روی داده است، نگران هستیم.

این مقام ارشد ناتو اظهار داشت: درباره این مساله و نگرانی های ناتو با رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه رایزنی کرده ام. من به هلوسی آکار گفتم که نگرانی من این است که با این افراد مطابق با قانون برخورد شود. آکار نیز قول داده است تا با پرسنل نظامی برکنار شده ترکیه در فرماندهی ناتو برخورد مناسبی صورت گیرد.

پس از کودتای نظامی اواسط جولای، دولت ترکیه صدها مقام ارشد نظامی را که در حال فعالیت در ناتو در اروپا و آمریکا بودند، برکنار کرده است. ماه گذشته نیز یک ژنرال برکنار شده ترکیه در ناتو به رویترز گفت که تصمیم دولت آنکارا برای پاکسازی گسترده ارتش، در بلندمدت تاثیرات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.

اسکاپاروتی در ادامه تاکید کرد: تاثیر پاکسازی مقامهای ارشد ارتش ترکیه، قابل توجه خواهد بود. ناتو بیشترین تاثیر منفی را از برکناری افسران باتجربه ای متحمل خواهد شد که نقش مهمی در آموزش نیروها داشته اند.