مقامات آمریکایی از احتمال انتخاب «میشل فلورنوی» پیشکسوت پنتاگون به عنوان اولین زن به سمت وزیر دفاع سخن گفتند.

به گزارش مرور نیوز، احتمال می‌رود « جو بایدن » نامزد حزب دموکرات آمریکا که خود را برنده انتخابات و رئیس‌جمهور منتخب این کشور می‌داند، برای اولین بار، یک زن را به وزارت دفاع آمریکا منصوب کند.

مقامات آمریکایی و سیاسیون حلقه داخلی، «میشل فلورنوی» پیشکسوت پنتاگون را که به لحاظ سیاسی میانه‌رو محسوب می‎شود گزینه اصلی برای این سمت می‌دانند. در صورت تایید وی برای این سمت، او در دوره‌ای به ریاست پنتاگون می‌رسد که احتمال می‌رود بودجه این وزارتخانه کاهش یافته و همچنین در توزیع واکسن کرونا نقش ایفا کند.

بنابر گزارش «ان‌بی‌سی نیوز» دموکرات‌ها مدت‌هاست که به دنبال معرفی یک وزیر زن برای وزارت دفاع هستند که تا پنج سال پیش همه سمت‌های آن برای زنان دست یافتنی نبود. احتمال می‌رفت در سال ۲۰۱۶ و در صورت پیروزی «هیلاری کلینتون»، او فلورنوی را در این سمت منصوب کند. به گفته مقاماتی که با شرط فاش نشدن نامشان حاضر به گفت‌وگو شدند، نام وی به عنوان گزینه نخست برای این سمت در کابینه بایدن مطرح شده است.

فلورنوی ۵۹ ساله که طرفدار همکاری نظامی قوی در خارج از آمریکاست، چند بار در پنتاگون عهده‌دار سمت شده و اولین آن در دهه ۱۹۹۰ بود و آخرین آن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در سمت معاون وزیر دفاع بوده است. او همچنین در هیات مدیره شرکت «بوز آلن همیلتون» پیمانکار در حوزه دفاعی بوده که می‌تواند برای برخی از قانون‌گذاران آمریکایی نگران‌کننده باشد. اما در مجموع گفته می‌شود موضع میانه‌روی وی احتمالاً حمایت گسترده از دو حزب را برای سمتی که نیاز به تأیید سنا دارد، تضمین می‌کند.

بنا بر این گزارش، پنج نام دیگر هم برای این سمت ذکر شده و گرچه قبلاً از «جه جاسنون» وزیر امنیت داخلی پیشین آمریکا به عنوان گزینه احتمالی نام برده شده بود، انتخاب یک زن با وعده بایدن برای داشتن کابینه متنوع بیشتر همخوانی دارد.

مانند «مارک اسپر»، فلورنوی هم چین را بزرگترین چالش بلندمدت در مقابل سلطه آمریکا در سطح جهان می‌داند. در قبال خاورمیانه، او در خصوص ترک این منطقه هشدار داده و حامی حضور متداوم اما محدودتر در آن است.

در ارتباط با کره شمالی، او در ماه اکتبر در یک نشست آنلاین گفت اگرچه خلع سلاح هسته‌ای باید هدف نهایی باقی بماند، اما او معتقد است که رهبر کره شمالی با این مسئله موافقت نخواهد کرد زیرا تسلیحات اتمی کشورش را به عنوان برگی ضامن حیات حکومت خود می‌داند.

در ارتباط با ایران، فلورنوی خواستار بازبینی در رویکرد بازدارندگی در مقابل ایران از طریق الگوی اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به خلیج فارس است.

پیشتر به نقل از  یکی از مقام‌های سابق پنتاگون گزارش شد جو بایدن درصدد است زمانیکه ریاست کاخ سفید را برعهده گرفت، یک تیم متشکل از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را برای اداره پنتاگون ایجاد کند.

پایگاه تحلیلی پالتیکو در گزارشی در این خصوص نوشت، طبق گفته سه منبع آگاه، تیم بایدن بحث‌ها و گفت‌وگوهای اولیه را با افرادی که با «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا کار کرده‌اند، انجام داده تا به آنها در فرایند گذار در پنتاگون و احتمالاً خدمت در دولت جدید کمک کنند.

طبق گفته این منابع آگاه، گفت‌وگوها همچنان در مراحل اولیه است و بخشی از آن به دلیل آن است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تابحال از شروع رسمی فرایند گذار ممانعت به عمل آورده است.

از آغاز سال جاری میلادی، کاخ سفید، آندسته از مقام‌های پنتاگون را که به اندازه کافی وفادار به کاخ سفید به نظر نمی‌رسیدند، اخراج کرد و افرادی را جایگزین کرد تا برای انجام خواسته‌های رئیس‌جمهور مورد اعتماد باشند.

ترامپ روز دوشنبه هفته گذشته در اجرای سیاست پاکسازی پنتاگون، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا را اخراج کرد و یک روز بعد از آن سه تن از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا را با افراد وفادار به خود جایگزین کرد.

بایدن روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که علیرغم مانع‌تراشی‌های ترامپ، تیم وی برای بازبینی پنتاگون به ریاست «کتلین هیکس» یکی از مقام‌های ارشد دولت «باراک اوباما» که در حال حاضر در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی فعالیت دارد، در صدد هماهنگی برای پیشبرد فرایند گذار قدرت در پنتاگون هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد.طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد. بر اساس برآورد رسانه‌ها، بایدن۳۰۶ رأی الکترال و ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورده است.