مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: ساخت شهرک صهیونیستی گیوعات هاماتوس در قدس شرقی غیر قانونی است و ما از این تصمیم نگرانیم.

به گزارش مرور نیوز، تصمیم کابینه تل‌آویو برای توسعه شهرک صهیونیست‌نشین «گیوعات هاماتوس» واقع در قدس شرقی، ابراز نگرانی و هشدار «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در پی داشت.

به نوشته وبگاه «عاروتص‌شوع»، بورل شامگاه یکشنبه به رژیم صهیونیستی هشدار داد برنامه‌ها برای توسعه شهرک مذکور را لغو کند زیرا ساخت واحدهای مسکونی جدید در جنوب قدس شرقی می‌تواند مانع تشکیل دولت آتی فلسطینی شود.

وی طی بیانیه‌ای با غیرقانونی خواندن شهرک صهیونیستی گیوعات هاماتوس در محله عرب‌نشین قدس شرقی، گفت از تصمیم اسرائیل برای توسعه این شهرک بسیار نگران است.

بر این اساس، در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: «من از تصمیم مسئولان اسرائیلی برای آغاز فرایند مناقصه جهت ساخت واحدهای مسکونی برای یک شهرک کاملاََ جدید در گیوعات هاماتوس، عمیقاََ نگران هستم».

بورل توضیح داد: «این یک منطقه مهم بین اورشلیم (قدس اشغالی) و بیت‌لحم در کرانه باختری اشغالی است. هرگونه شهرک‌سازی باعث آسیب جدی به چشم‌انداز دولت فلسطینی یکپارچه و پایدار می‌شود و در ابعاد وسیعتر، به امکان حصول راهکار دو دولتی منطبق با توافقات بین‌المللی و اینکه اورشلیم (قدس اشغالی) پایتخت آتی دو دولت باشد، آسیب می‌زند».

وی ادامه داد: «اتحادیه اروپا بارها از اسرائیل خواسته تا به تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی پایان دهد و زیستگاه‌های پراکنده‌ای که از مارس ۲۰۰۱ ساخته شده را برچیند. این موضع محکم اتحادیه اروپاست که شهرک‌ها ذیل حقوق بین‌المللی، غیرقانونی هستند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم بازنگری تل‌آویو در اینگونه تصمیمات منفی در این برهه زمانی حساس، افزود: «شهرک‌سازی اعلام شده، منجر به تداوم تضعیف اقدامات برای اعتمادسازی بین طرف‌های (مناقشه فلسطین-اسرائیل) می‌شود، امری که برای ازسرگیری نهایی مذاکرات ضروری است».

روز گذشته بود که اداره اراضی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در وبسایت خود مناقصه‌هایی را برای ساخت بیش از ۱۲۰۰ واحد جدید در شهرک «گیوعات هاماتوس» شروع کرده است.

«نیکلای ملادنوف» نماینده ویژه سازمان ملل در امور غرب آسیا با انتقاد از تصمیم رژیم تل‌آویو برای توسعه یک شهرک صهیونیست‌نشین در قدس شرقی، این اقدام را باعث غیرممکن شدن تشکیل دولت فلسطینی توصیف کرد.