رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه قرادادهای اروپایی باید با دنیای امروز منطبق شود مسئله پناهندگان را بحرانی بی سابقه برای اتحادیه اروپا دانست.

به گزارش مرور نیوز، "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک سخنرانی به مناسبت 25 سالگرد پیمان ماستریخت گفت: من فکر نمی کنم که ما در حال حاضر به این قوانین اروپایی بتوانیم پایبند بمانیم. برای مثال باید یک مدار دیگری برای آن کشورهایی خلق شود که در همه زمینه ها به صورت  تنگاتنگ نمی خواهند همکاری کنند. این یک تراژدی و بحران نیست بلکه یک فرصت می تواند باشد.

یونکر با اشاره به تصمیمات بروکسل برای گسترش بخش دفاعی اتحادیه اروپا تصریح کرد که ما باید قراردادهای اروپایی را با جهان امروز منطبق کنیم.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همزمان تاکید کرد که چنین پروژه ای تا دوره زمانی تا سال 2019 قابل اجرا نیست. این پروژه ای برای فردا و یا دو تا سه سال آینده نیست.

یونکر همچنین تصریح کرد که مسئله پناهندگان اتحادیه اروپا را در بحران بی سابقه ای فرو برده است.
وی با اشاره به مقاومت برخی کشورهای شرق اروپا با طرح تقسیم پناهندگان در این اتحادیه گفت: برای اولین بار توافقنامه ها در سطح اروپایی اجرا نمی شود. این مسئله جدیدی است. این بر خلاف اصل اساسی است که اتحادیه اروپا یک سیستم مبتنی بر قوانین است.

وی با وجود ایراد و اشکال های موجود درباره تلاش ها در جهت انحلال یا تضعیف اتحادیه اروپا هشدار داده و گفت: آن هایی که بر این باورند زمان تقسیم و جدایی اتحادیه اروپا فرارسیده است سخت در اشتباهند.

یونکر افزود: اروپا تا حد زیادی از نظر اقتصادی و جمعیتی در سطح بین المللی اهمیت خود را از دست داده است. اما ما به عنوان یک کشور واحد و بدون اتحادیه اروپا وجود نخواهیم داشت.