دادگاه استانبول جمعه شب به مختومه شدن پرونده محاکمه عاملان کشتار 10 شهروند ترکیه ای کمک رسان به مردم محاصره شده غزه و لغو حکم دستگیری فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت.

به گزارش مرور نیوز، وکلای مدافع 10 شهروند ترکیه ای، خانواده های آنها و دهها تن از اعضای نهادهای مدنی که برای تعقیب جلسه امروز دادگاه به دادسرای استانبول در منطقه چاغلایان آمده بودند، به درخواست دادستانی برای مختومه شدن پرونده و رسیدگی دادگاه به این درخواست واکنش نشان دادند. 
دادگاه ابتداد به جز وکلا، اجازه شرکت به شاکیان در جلسه را نداد ولی در پی تشدید اعتراض ها به ورود آنها به جلسه دادگاه اجازه داد.
دادستان، با اشاره به اجرایی شدن سازش نامه آنکارا با رژیم صهیونیستی و باقی نماندن پشتوانه حقوقی برای پیگیری پرونده، خواهان مختومه شدن آن شدند. 
یکی از شاکیان که بدون اجازه دادگاه شروع به سخن کرد، به زور از جلسه خارج شد. با تشدید تشنج وکلای مدافع 10 شهروند ترکیه و شاکیان تکبیرگویان جلسه را ترک کردند. هیات قضات در میان اعتراضات مردمی، حکم به مختومه شدن پرونده داد.
این حکم در حالی صادر می شود که دوشنبه گذشته سفیر رژیم صهیونیستی بعداز گذشت نزدیک به هفت سال که از حادثه کشتار در کشتی مرمره می گذرد و روابط دیپلماتیک دو طرف به پائین ترین سطح رسیده بود، استوار نامه خود را تقدیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه کرد و بطور رسمی شروع بکار کرد تا سطح روابط دیپلماتیک دوباره ارتقا یابد. 
ترکیه و رژیم صهیونیستی گرچه به دنبال کشتار شهروندان ترک در مه سال 2010 میلادی، روابط دیپلماتیک خود را به پائین ترین حد تقلیل داده بودند، روابط تجاری خود را دنبال می کردند و حتی حجم مبادلات دو طرف نیز افزایش یافته بود.
نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به کشتی کمک رسان موسوم به مرمره که به همراه شمار دیگری از فعالان مدنی از کشورهای مختلف جهان و با چند فروند کشتی دیگر می خواستند کمک های بشردوستانه به مردم محاصره شده غزه برسانند، مورد حمله قرار داده و 10 شهروند ترکیه را کشتند و کشتی آنها را توقیف کردند.
دو طرف بعد از یک دوره سه ساله سکوت در روابط، مذاکرات پنهان و آشکاری را شروع کردند که سه سال به طول انجامید، در نهایت در خرداد ماه گذشته با امضای موافقتنامه ای به عادی سازی مناسبات تصمیم گرفتند.
مجلس ملی ترکیه نیز در شهریور ماه گذشته در آخرین ساعات کاری خود پیش از شروع تعطیلات تابستانی، موافقتنامه آنکارا – تل آویو برای عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.
رژیم صهیونیستی با اجرایی شدن این موافقتنامه 20 میلیون دلار غرامت به ترکیه پرداخت کرد تا به خانواده های بازماندگان قربانیان کشتی مرمره، پرداخت شود. در مقابل راه قانونی محاکمه عاملان قتل شهروندان ترکیه مسدود شود. این در حالی است که خانواده قربانیان اعلام کرده بود این پول را قبول نکرده و در مراجع قانونی احقاق حق خواهند کرد. 
ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی سه شرط داشت. عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه .
بنیامین نتانیاهو همزمان با سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی به توصیه اوباما تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت و گو کرد. 
منابع ترک اعلام کردند که در این تماس تلفنی نتانیاهو بابت کشتار 10 شهروند ترکیه عذرخواهی کرده است، پس از این عذرخواهی مذاکرات طولانی برای عادی سازی ادامه داشت تا در خرداد ماه گذشته نهایی شد.
در این میان قرار است دوشنبه آینده نیز کمال اوکم سفیر ترکیه در تل آویو استوار نامه خود را تقدیم رئیس رژیم صهیونیستی بکند.