نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق موانع پیش‌روی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق را اعلام کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از المعلومه، حاکم الزاملی رئیس سابق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تحرکات پنهان امارات برای دخالت در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که قرار است ششم ژوئن 2021 برگزار شود، پرده برداشت.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به ما رسیده است، یک مسئول امنیتی عالی‌رتبه به امارات که در آن سرورهای ویژه انتخابات قرار دارد، رفته است و هدف از این سفر اقدام برای تقلب در انتخابات آتی است.

الزاملی گفت: مسئولان ارشد اقدام به خرید کارت‌های انتخاباتی و پنهان کردن آن تا موعد برگزاری انتخابات زودهنگام آتی پارلمانی کرده‌اند. برخی طرفها در راستای تقلب در انتخابات آتی با همکاری خارجی‌ها، حرکت می‌کنند.

وی به نام این کشورها و طرفهای خارجی اشاره‌ای نکرد.

الزاملی درباره شانس جریان صدر در انتخابات آتی هم گفت: جریان صدر 80 تا 100 کرسی را در پارلمان آتی کسب خواهد کرد. نخست‌وزیر آتی از جریان صدر خواهد بود یا جریان صدر آن را انتخاب خواهد کرد.

موانع پیش‌ِروی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق

محمد البلداوی نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق به موانع پیشِ‌روی انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور پرداخت و گفت: موانع بسیاری مانع برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در موعد مقرر آن می‌شود که بحران مالی بارزترین آن است و قوانین کامل‌نشده و نیز اقدامات کمیسیون مستقل انتخابات هم از جمله موانع است.

البلداوی تأکید کرد: برگزاری انتخابات در موعد مقرر نیازمند حل بحران مالی، قطعی کردن قوانین دادگاه فدرال و نیز احزاب و تکمیل بدنه کمیسیون مستقل انتخابات و دفاتر آن در استانها و اجرای توازن در تشکیلات آن است.

وی گفت: کارها و اقدامات زیادی پیشِ‌روی کمیسیون انتخابات است از آماده‌سازی کارتهای انتخاباتی بیومتریک گرفته تا خرید سیستم‌های رأی‌گیری و صندوق‌های رأی و آماده کردن حوزه‌های اخذ رأی و بسیاری دیگر از اقدامات که همچنان تکمیل نشده است.

گفتنی است که مصطفی الکاظمی ششم ژوئن 2021 را موعد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور تعیین کرده و از عزم دولتش برای برگزاری آن خبر داده است.