سرویس بین الملل- «نانا آکوفو-آدو» رهبر حزب مخالف غنا با شکست دادن «جان ماهاما» رئیس جمهور فعلی، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس کمیسیون انتخابات غنا پیروزی آکوفو-آدو را در انتخابات این کشور اعلام کرد. 

انتخابات سراسری (ریاست جمهوری و پارلمانی) کشور آفریقایی غنا چهارشنبه با حضور بیش از 400 ناظر خارجی آغاز شد.

بر اساس اعلام رسمی،‌ هفت نامزد به نمایندگی از احزاب گوناگون این کشور برای سمت ریاست جمهوری و 1158 نامزد برای تصاحب کرسی های پارلمانی این کشور به رقابت پرداختند. 

وزارت کشور غنا پیش تر اعلام کرده بود که حدود 16 میلیون شهروند این کشور آماده شرکت در انتخابات شده اند.

غنا در قاره آفریقا که اغلب کشورهایش ناآرام است، به عنوان یک حکومت دمکراتیک با ثبات شناخته می شود؛ این کشور انتقال آرام قدرت را تجربه کرده و اقتصادش برپایه کاکائو، طلا و نفت استوار است.

غنا که در طول تاریخ خود پس از جدا شدن از انگلستان در شانزدهم اسفندماه 1335 با کودتاها، سوء قصدها، جنگ های داخلی (به ویژه در سال 1360) و ضعف مداوم ساختار مرکزی قدرت روبرو بوده است، پس از مدت ها از سال 1387 شاهد بازگشت ثبات و رشد اقتصادی بود.

این کشور در دوران ریاست جمهوری میلز، توانسته بود در میان همتایان خود در قاره سیاه در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) بالاترین میزان رشد اقتصادی (حدود 14.5درصد) را کسب کند؛ ضمن آن که عملکرد درخشان دوران چهارساله ریاست جمهوری جان آتا میلز، بر اعتبار غنا در منطقه غرب آفریقا افزود.

جمهوری غنا کشوری در غرب قاره آفریقا با جمعیت 23 میلیون نفر است. «آکرا» پایتخت این کشور آفریقایی است.

«جان ماهاما» پنجاه و شش ساله رئیس جمهوری غنا پس از درگذشت «جان آتا میلز» رئیس جمهوری پیشین این کشور در سال 2013 به قدرت رسید. «نانا آکوفو ادو» هفتاد و یکساله از حزب جدید میهن پرستان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 شکست خورد.

منابع خبری گزارش دادند که ماهاما رئیس جمهوری غنا ساعتی پیش پیروزی انتخابات ریاست جمهوری را به رقیب خود نانا اکوفادو تبریک گفته است.