بسیاری از مقامات بین المللی به ترور محسن فخری زاده واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کردند.

به گزارش مرور نیوز، شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه ۱۳۹۹ در حمله عناصر تروریست مسلح به خودرو حامل وی به شهادت رسید.

این اقدام تروریستی آن هم در آستانه سالگرد شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای رخ داد. مجید شهریاری هشتم آذر ماه ۱۳۸۹ در اقدامی تروریستی به شهادت رسید.

در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه در بیانیه‌ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشور را به شدت محکوم کرد.

*نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت/ آمریکا و رژیم صهیونیستی مسئول حمله ناجوانمردانه علیه دانشمند برجسته‌ ایرانی

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز جمعه شب با ارسال پیامی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، ضمن مسئول دانستن آمریکا و اسرائیل در این حمله ناجوانمردانه، از آنها خواست با محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند.

در نامه روانچی آمده است: «امروز، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ ، در شهر آبسرد استان تهران، آقای محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی، در یک حمله تروریستی ترور شد. یکی از آخرین خدمات شهید فخری زاده نقش برجسته وی در تولید اولین کیت بومی تشخیص کرونا بود که سهم بزرگی در تلاش‌های ملی ما در مهار این همه گیری در زمانی داشته است که ایران تحت تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده است که به شدت مانع دسترسی ما به کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی می‌شود. وی همچنین مدیریت توسعه واکسن کرونا را بر عهده داشته است.

در ادامه این نامه ضمن اشاره به ترور چندین دانشمند برجسته ایرانی در حملات تروریستی طی دهه گذشته، آمده است: شواهد قاطع نشان می‌دهد که برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترورها بوده‌اند. ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده - با نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل در آن - تلاش ناامیدانه دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه ما و همچنین به هم زدن توسعه علمی و فناوری ایران است. در حالی که طی ۴۰ سال گذشته، هیچ فشار و حملات تروریستی نتوانسته است مانع دستیابی ما به علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی - اجتماعی شود.

وی همچنین ضمن اخطار به ایالات متحده و اسرائیل در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران ، به ویژه در دوره باقی مانده از دولت فعلی ایالات متحده بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم برای دفاع از مردم و تأمین امنیت خود، تاکید کرده است.

تخت روانچی در پایان این نامه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته این اقدام تروریستی غیرانسانی را به شدت محکوم کرده و اقدامات لازم را علیه عاملان آن انجام دهد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این خصوص به امیر حاتمی وزیر دفاع پیام فرستاد و اعلام کرد: اطمینان دارم خون آن شهید موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد.

سفارت ایران در مسکو در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده اعلام کرد: اینگونه اقدامات نه تنها خللی در عزم جمهوری اسلامی در دستیابی به قله‌های علم و فناوری ایجاد نخواهد کرد، بلکه ملت غیور ایران ثابت قدم‌تر از قبل به راه خود ادامه خواهد داد.

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در توئیتی با بیان اینکه ترور شهید فخری زاده، یأس و پستی مرتکبان و آمران آن را نشان می‌دهد، اعلام کرد: چهره قبیح آمریکا و صهیونیسم واضح‌تر می‌شود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم هم ضمن محکوم کردن ترور کوردلانه شهید فخری زاده، اعلام کرد: متجاوزان به حریم امنیت ایران در زمان مناسب پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد.

سفارت ایران در پاریس نیز ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی از جامعه جهانی و به ویژه کشورهای اروپایی خواست که این اقدام را محکوم کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور، اعلام کرد: اینگونه جنایات تروریستی کوچک‌ترین وقفه‌ای در راه رسیدن ملت به اوج‌ قله‌های افتخار و اقتدار ایجاد نمی‌کند.

«حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز ترور شهید فخری زاده را اقدامی بزدلانه خواند و اعلام کرد که پیشرفت علمی ایران متوقف‌ ‌شدنی نیست.

ترور این دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران واکنش‌هایی را در عرصه بین‌المللی به همراه داشت.

*دعوت سازمان ملل به خویشتنداری

«فرحان حق» سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در این باره گفت: ما گزارش‌هایی درباره ترور یک دانشمند در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، هستیم.

*واکنش گزارشگر ویژه سازمان ملل

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در رشته توئیت‌هایی به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و عنوان کرد: «قتل محسن فخری‌زاده، بسیاری از سوالات همچنان درباره شرایط کشته شدن (شهادت) او وجود دارد. هنوز هیچ بازیگر دولتی یا غیر دولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.» (اینجا بخوانید)

اتحادیه اروپا ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را اقدامی مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کرد.

«جان برنان» مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در رشته توئیتی در این خصوص نوشت: «این اقدامی بسیار بی پروا و مجرمانه بود. این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را به وجود می‌آورد. برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند. من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی اجازه ترور فخری زاده را داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تشویق دولت‌ها برای انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی است.»

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت هم در توئیتر در این باره نوشت: «هنوز اطلاعاتی درباره این حادثه به من ارائه نشده است، اما هر بار که آمریکا یا یک متحد اقدام به ترور یک رهبر خارجی خارج از یک جنگ اعلام شده کند، ترور این افراد به عنوان ابزاری برای زمامداری را عادی‌سازی می‌کنیم. خطرش اینجاست که مزایای امنیتی ناشی از این اقدامات (ترور مقام‌ها) ممکن است بسیار کوتاه‌مدت باشند.»

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده،نیز ترور شهید فخری زاده را اقدامی هولناک و با هدف تضعیف دیپلماسی توصیف کرد و در توئیتی نوشت: «این اقدامی هولناک با هدف تضعیف دیپلماسی بین دولت آینده آمریکا و ایران است. زمان آن رسیده است که تشدید بی‌وقفه (تنش‌ها) متوقف شود».

«مارک دوبوویتز»، مدیر بنیاد ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) مستقر در واشنگتن با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد تا روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا زمان زیادی برای واشنگتن و تل‌آویو مانده تا آسیب سختی به ایران تحمیل کنند.

دوبوویتز در این پیام نوشت: «همچنان که تقریباً دو ماه تا روی کار آمدن جو بایدن باقی مانده، زمانی زیادی برای آمریکا و اسرائیل مانده تا آسیب سختی به رژیم ایران وارد کنند و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند».

«دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این زمینه در حساب توئیتری خود نوشت، «آنچه در گزارش روزنامه نیویورک‌ تایمز می‌خوانیم بازتابی از آمادگی آمریکا برای دادن چراغ‌سبز به ترورهای سیاسی فرامرزی است. این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک بتواند به آن افتخار کند.

«خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا هم در پیامی توئیتری ترور فخری زاده را قویا محکوم کرد.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیامی به محمدجواد ظریف شهادت شهید محسن فخری زاده را تسلیت گفت و تاکید کرد که این جنایت توسط رژیم صهیونیستی طراحی شده بود که از قدرت علمی ایران هراس دارد. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه آفریقای جنوبی هم ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را قویا محکوم و بر محاکمه عاملان اینگونه اقدامات تأکید کرد.

«مصطفی بکری» سیاستمدار و روزنامه نگار مصری هم در این باره گفت که انگشت اتهام در این حادثه به سمت اسرائیل نشانه می‌رود.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت دانشمند ایرانی بر حق ایران در پاسخ به عاملان طراحی و اجرای این جنایت تاکید و اعلام کرد: «جرایم ترور دانشمندان ارشدی در سطح فخری زاده، در راستای تلاش‌هایی است که دشمنان، برای گرفتن تجربه‌ها و تخصص‌های علمی از امت انجام می‌دهند تا در انحصار خودشان بماند، اما به اذن پروردگار، ناکام خواهند ماند.»

جنبش‌های حماس، جهاد اسلامی و ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه ضمن تسلیت شهادت فخری زاده بر قدرت ایرانی‌ها برای پاسخ به محور شرارت و تحقق پیشرفت هسته‌ای تاکید کردند.

در بیانیه حماس آمده است: «این ترور، همزمان بوده است با تهدیدهای بی‌وقفه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران که با هدف محروم کردن امت از در اختیار داشتن ابزارهای پیشرفت علمی و قدرت انجام می‌شود تا قدرت از آن رژیم اشغالگر صهیونیستی و پروژه شهرک سازی‌های آن باشد که همه امت را هدف گرفته است. بدین ترتیب می‌خواهند منطقه را در گرداب کشتار باقی نگاه دارند و با ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی منافع رژیم صهیونیستی را محقق کنند.»

جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: «رد پای رژیم صهیونیستی و آمریکا در این جنایت ترور کاملا آشکار است.»

«ناصر ابوشریف» نماینده جهاد اسلامی در تهران نیز در واکنش به این اقدام تروریستی گفت، اثر انگشت آمریکایی-صهیونیستی در این اقدام تروریستی، آشکار است.

«احمد المدلل» از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین هم گفت، عملیات تروریستی مذکور در چارچوب نبرد مغزها میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب و کشورهای اسلامی آزاد و مقاوم صورت می‌گیرد.

ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «جنایت ترور دانشمند ایرانی اقدامی بزدلانه بود و رد پای محور شرارت در آن آشکار است.»

جنبش المجاهدین فلسطین هم در بیانیه‌ای در این زمینه تاکید کرد که این جنایات، مبارزان را از رویارویی با دشمن اشغالگر بازنمی‌دارد. در این بیانیه آمده است: «شیوه ترور فخری زاده، انگشت اتهام را به سمت دشمن صهیونیستی نشانه می‌برد.»

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله نیز شهادت شهید فخری زاده را بخشی از جنگ علیه آزادگان منطقه توصیف کرد و گفت: ایران به این جنایت پاسخ می‌دهد و البته که ما از این ترورها نمی‌ترسیم.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای این عملیات تروریستی را به شدت محکوم و اعلام کرد: در مقابله با تهدیدات و توطئه‌های خارجی در کنار ایران و ملت آن ایستاده‌ایم.

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی النجباء نیز عراق ضمن محکوم کردن ترور شهید محسن فخری زاده، بر ایستادگی ایران اسلامی و پیروزی و اقتدار آن تاکید کرد.

گروه «کتائب حزب الله» عراق هم اعلام کرد که همکاری بین عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده همه آنها را در معرض انتقام و پاسخ قرار می‌دهد و بهای جنایات آنها باید گزاف باشد.

«جبهه النضال الشعبی» (جبهه مبارزه مردمی فلسطین) هم ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد، آنچه رخ داد بخشی از توطئه آمریکایی- صهیونیستی برای هدف گرفتن دانشمندان محور مقاومت بود.

«خالد الازبط» سخنگوی رسمی جبنش مقاومت مردمی فلسطین هم اعلام کرد، این عملیات ترور پس از تهدید مستقیم صهیونیستی به ترور انجام شد و هدف انجام آن در این برهه زمانی برگرداندن ورق است.

«احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان هم در پیامی شهادت شهید فخری زاده را محکوم کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با شهدا زندگی کرده و شهادت بزرگان این کشور همیشه نقطه عطف در پیروزی‌های ایران و پیشرفت آن بوده است.

جبهه مردمی آزادسازی فلسطین ضمن محکوم کردن ترور دانشمند برجسته ایرانی تأکید کرد که این اقدام در راستای هدف قرار دادن توانمندی‌های عملی و نظامی ایران صورت گرفته است.

جمعیت علمای عراق ضمن محکومیت ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران اعلام کرد که انگشت اتهامش به سوی موساد است.