مذاکرات صلح افغانستان و طالبان با یک توقف سه هفته‌ای از شانزدهم دی ماه جدی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان اعلام کردند که به‌منظور مشورت‌های بیشتر در مورد موضوعات مربوط به دستورکار مذاکرات صلح ، بر روی وقفه‌ سه هفته‌ای به توافق رسیده‌اند.

در بیانیه مشترک دو هیأت مذاکره‌کننده که شنبه‌ شب (۲۲ آذر) منتشر شده، آمده است که این توقف سه هفته‌ای از ۲۴ آذر آغاز می‌شود. دور بعدی مذاکرات در شانزدهم جدی از سر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، هر دو هیأت مذاکره‌کننده فهرست ابتدایی موضوعات مربوط به برنامه را باهم تبادل کرده و درباره آن بحث‌های مقدماتی توضیحی را نیز انجام داده‌اند.

نادر نادری،‌ سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان در توئیتی نوشت: «از آنجایی که موضوعات برنامه کار نیاز به مشورت بیشتری دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات در ۱۶ دی سال جاری ۱۳۹۹ برابر با ۵ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز گردد.»

در این بیانیه مشترک هیأت‌های مذاکره‌کننده از دولت و مردم قطر به‌منظور میزبانی و فراهم‌کردن تسهیلات لازم قدردانی شده است.

این درحالی است که به تازگی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان به پیش برده شود.

محب در رشته‌ توئیتی نوشت که دولت افغانستان در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ملاحظه‌ای خاصی ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ای در کشور که طالبان پیشنهاد کنند، تمامی شرایط از جمله ساخت تأسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذاکرات را به پیش ببرد.

محب افزود که با پیشبرد مذاکرات صلح در داخل افغانستان منطقه امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه‌ نظارت و اعمال ملکیت برای مردم در روند صلح فراهم می‌شود.

به گفته‌ مشاور امنیت ملی افغانستان، با پیشبرد مذاکرات در داخل کشور، مذاکره‌کنندگان از خواست‌ها و مطالبات مردم بهتر آگاه می‌شوند و از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری خواهد شد.

محب در بخشی از یادداشت خود نوشته است که برای مردم افغانستان مهم است که مراحل جاری مذاکرات در داخل افغانستان به پیش برده شود. به گفته‌ او، مهم است که صلح به‌جای شرایط خارجی‌ها، از واقعیت‌های جامعه افغان‌ها متأثر شود دایمی و سراسری باشد.

محب در ادامه تأکید کرده که صلح در بیرون از افغانستان، طرف‌های صلح را از شرایط خارجی متأثر می‌کند. به گفته‌ او، تجربه‌ها نشان می‌دهد که این گونه صلح منافع افغان‌ها را تأمین نمی‌کند.

مذاکرات صلح افغانستان میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ شهریور سال جاری در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. این مذاکرات از چند روز پیش تاکنون وارد مرحله‌ دوم آن یعنی بحث در مورد دستور کار مذاکرات شده است.

در مرحله‌ اول که بیش از دو ماه زمان را در بر گرفت، روی دستورالعمل مذاکرات در ۲۱ ماده توافق صورت گرفت.