اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد: اگر طالبان ادعا دارند که در افغانستان هستند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هرجایی از افغانستان را که آن‌ها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند.

به گزارش مرور نیوز ، اشرف غنی روز دوشنبه (۲۴ آذر)، در نشست مقدماتی کابینه، گفته است: «من اظهارات مشاور امنیت ملی را در مورد این که ما ترجیح می‌دهیم تا دور دوم مذاکرات صلح در افغانستان انجام شود، تایید می‌کنم.»

وی افزود: «اگر طالبان ادعا دارند که در افغانستان هستند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هرجایی از افغانستان را که آن‌ها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند.»

غنی، خاطرنشان کرد که افغان‌ها در خیمه و سردی هم می‌توانند گفت‌وگو کنند. به گفته او، وقت آن نیست که هتل‌های مجلل پیش شرط همه گذاشته شود.

رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد که نیاز است تا همه مردم ببینند که گفت‌وگوها چگونه انجام می‌شود و روی کدام موضوعات تمرکز صورت می‌گیرد.

پیش از این، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، گفته بود که مراحل بعدی گفت‌وگوهای صلح باید در داخل افغانستان ادامه یابد.

وی افزوده بود که دولت افغانستان درباره تعیین مکان گفت‌وگوهای صلح ملاحظه‌ای ندارد و آماده است هر مکانی را که طالبان پیشنهاد کنند بپذیرد.

محب، تاکید کرده بود که بر اساس تجربه‌، صلح در خارج، از شرایط بیرونی متاثر می‌شود و به نفع افغانستان نیست و همچنین پیش‌برد روند صلح در داخل افغانستان، نه تنها هزینه اضافی را کاهش می‌دهد؛ بلکه به مردم افغانستان توانایی مالکیت و نظارت از این روند را نیز خواهد داد.

گروه طالبان تاکنون در مورد سخنان مشاور امنیت ملی و رییس‌جمهور افغانستان، واکنشی نشان نداده است.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح میان هیئت‌های گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان و گروه طالبان، با ۲۰ روز وقفه رو‌به‌رو شده است. هیئت‌های گفت‌وگوکننده‌ دو طرف، پس از حدود سه ماه، چندی پیش روی کارشیوه‌ گفت‌وگوها به توافق رسیدند.

به دنبال توافق روی کارشیوه‌ گفت‌وگوها، هیئت‌های کاری دو طرف ایجاد شد تا در مورد برنامه‌ اصلی گفت‌وگوها گفت‌وگو کنند.