براساس مجمع گزینندگان آمریکا جو بایدن رسما به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا معرفی شد.

به گزارش مرور نیوز، رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند «مجمع گزینندگان» این کشور موسوم به «الکترال کالج»، پیروزی « جو بایدن » در انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد.

بر این اساس، مجمع گزینندگان آمریکا اعلام کرد با رأی برگزینندگان ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند.

ایالت کالیفرنیا دارای ۵۵ رأی الکترال بود که همگی آنها با انتخاب بایدن، باعث شدند او به ۳۰۲ رأی الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری برسد و پیروزی‌اش تایید شود.

با مشخص شدن تکلیف چهار رأی الکترال باقی‌مانده، روند رأی‌گیری از مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) به پایان رسید.

طبق آمار اعلام شده توسط روزنامه «نیویورک‌تایمز»،  ۴ گزیننده (الکتور) ایالت هاوایی نیز به بایدن رأی دادند تا شمارش آراء الکترال وی به ۳۰۶ رأی برسد.

از طرفی اما «دونالد ترامپ» ۲۳۲ رای الکترال کسب کرده و در واقع به میزان آراء تعهدشده در پی رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز سوم نوامبر رسیده است.

اصطلاح «برگزیننده‌ی بی‌وفا» نیز به الکتوری گفته می‌شود که به نامزد پیروز (بر اساس آراء مردمی) در ایالت خود رأی ندهد.

۵۳۸ نماینده موسوم به «گزیننده‌های رئیس‌جمهور» با شرکت در جلساتی در ایالت‌های خود رأیشان را بر اساس نتایج آرای مردمی به یکی از دو نامزد انتخابات دادند. آرای الکترال روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ طی جلسه‌ای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش خواهد شد.

بایدن نیز  در واکنش به پیشتازی خود در آراء برگزینندگان این کشور، گفت اکنون زمان شروعی تازه و رقم زدن صفحه‌ای جدید در تاریخ این کشور است.