فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر خارجه کانادا درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: در مورد هر چیزی که بگویند تحقیق خواهم کرد به این دلیل که هیچ چیزی را بی چون و چرا نمی‌پذیریم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه سی. بی. سی کانادا، فرانسوا فیلیپ شامپاین در بخشی از گفت و گو با این شبکه مدعی شد که فکر نمی کند دلیل هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی خطای انسانی باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا توضیح ایران را برای علل سقوط این هواپیما می پذیرد،  گفت که نه نمی پذیرد اما اشاره ای نکرد که دلیل چه می تواند باشد و چه کسی مقصر است.

شامپاین با بیان این که خب ما می گذاریم که روند پیش برود، ادعا کرد: حرف من این است که شاهد موشک هایی بودیم که به هواپیما شلیک شدند و این هر سوالی را برایم ایجاد کرد.

وزیر خارجه کانادا ادامه داد: در مورد هر چیزی که بگویند تحقیق خواهم کرد به این دلیل که هیچ چیزی را بی چون و چرا نمی‌پذیریم.

در حالی که طبق اعلام مقامات ایرانی، ایران تمام همکاری‌های لازم را با کانادا و دیگر کشورها انجام داده است، او همچنین گفت از آنجا که کانادا به شواهد،  مدارک و مظنون ها دسترسی ندارد،  به نتیجه رسیدن درباره اتفاقی که افتاده سخت است و به اعمال فشار بر ایران برای پاسخگویی ادامه می دهد.

اظهارات شامپاین در پی این مطرح می شود که رالف گودال، مشاور ویژه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران به دلیل این که اقدام نیروهای نظامی آن موجب سقوط هواپیما شده است،  نباید مسئول تحقیق در این باره باشد.

او در این باره مدعی شد که طرف مسئول این وضع در حال تحقیق خودش است که بخش عمده آن به طور مخفیانه انجام می شود. این هیچ اعتماد و اطمینان را بر  نمی انگیزد.

ادعاهای مقامات کانادایی در حالی مطرح می شود که محسن بهاروند، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در امور حقوقی پیش از این در گفت و گویی  با روزنامه تهران تایمز با توجه به ادعای وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر این که ایران در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی همکاری نمی‌کند، در پاسخ به این سوال که کانادا دقیقا با مطرح کردن این ادعاها به دنبال چیست، توضیح داد: ما رفتار کانادا را درباره سقوط هواپیمای اوکراینی درک نمی‌کنیم. در دیدار میان وزرای امور خارجه دو کشور ما توضیح دادیم که ایران چه همکاری‌هایی کرده است و نمایندگان آن‌ها از محل سقوط هواپیما دیدن کردند.

بهاروند ادامه داد:  آن‌ها در خواندن جعبه‌های سیاه هواپیما در پاریس و هر همکاری دیگری مشارکت کردند. ایران تمام همکاری‌های لازم را با کانادا و دیگر کشورها انجام داده است. یکی از مشکلات ما با اوتاوا این است که دولت کانادا به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و سعی می‌کند اقداماتی یک‌جانبه انجام دهد که لازم نیستند واقعا. من فکر می‌کنم کانادا بر اساس تعصبات سیاسی این مسئله را مطرح می‌کند. طبق بند ۱۳ معاهده شیکاگو، کشوری که در آن حادثه رخ داده، مسئول روند تحقیق است.

او در این راستا افزود:  ایران همچنین در حال تحقیق درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است و دسترسی لازم را برای طرف‌های بین‌المللی ایجاد کرده است و هنوز دو ماه به موعد گزارش مانده است. اگرچه، ضرب‌الاجل یک ساله گزارش می‌تواند تمدید شود، گروه تحقیقات ایران تمام تلاشش را می‌کند تا گزارش را در موعد مقرر کامل کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر این اظهار کرد: آقای ظریف با همتای کانادایی‌اش دیدار کرد و من نیز با معاون وزیر امور خارجه کانادا در ارتباط بودم و ما تمام چیزهایی را که برای طرف کانادایی لازم بود ارائه کردیم و تا جایی که می‌شد خواسته‌هایشان را در چارچوب قوانین ایران انجام دادیم تا به درک بهتری از جریاناتی برسیم که به این حادثه منجر شد. عجیب است که دولت کانادا شروع کرده است به انجام دادن اقداماتی یک‌جانبه و ما هیچ دلیل خوبی در آن نمی‌بینیم به جز این که کانادا سعی دارد موضوع را سیاسی کند. من باور دارم که همه چیز باید طبق پروتکل‌ها و قوانین باشد و همه از آن‌ها پیروی کنند.

بهاروند تاکید کرد: ایران چندبار آمادگی‌اش را برای همکاری اعلام کرده است و هیچ مانعی در تحقیق درباره این حادثه طبق معاهده‌های بین‌المللی نمی‌بیند و ما در حال حاضر در حال همکاری با طرف اوکراینی هستیم.

این دیپلمات ارشد کشور در پاسخ به این سوال که ایران در چه سطحی با کشورهای درگیر در این حادثه همکاری می‌کند، پاسخ داد: درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی، چندین بار آمادگی‌مان را برای همکاری با هر کشوری که بر اساس حسن نیت و به رسمیت شناختن حقوق [حمل‌ونقل] هوایی مانند معاهده شیکاگو آماده مذاکره باشد، نشان داده است. ما پذیرفتیم که به خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراینی که در ۸ ژانویه در نزدیکی تهران سرنگون شد، غرامت بپردازیم. ما حتما در چارچوب قوانین ایران هکاری خواهیم کردو به وضوح تایید کردیم که این اشتباه از سوی نیروی هوایی ایران اتفاق افتاد و این که تهران هیچ چیزی را پنهان نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه کشور در ادامه اظهاراتش گفت: کانادا اگر به جای ایجاد ممانعت درتلاش‌های ایران برای توضیح دادن واقعیت، بر اساس حسن نیت و طبق معاهده‌های بین‌المللی وارد مذاکره با ایران شود، تحقیقات به خوبی مذاکرات ایران با اوکراین پیش خواهد رفت. اما دولت کانادا فکر می‌کند که می‌تواند با تبلیغات و اظهارات غیرواقعی اعمال فشار کند، این کارآمد نخواهد بود.

 هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال گذشته در آسمان ایران به اشتباه مورد هدف قرار گرفت که منجر به جان باختن تمام ۱۷۶ تن سرنشینان آن از جمله هم وطنان و شهروندان دیگر کشورها شد.

ایران که مسئول تحقیق درباره رخ دادهایی است که منجر به این سقوط شد،  تا کنون دو دوره مذاکرات را با طرف اوکراینی و با حضور کارشناسان کشورهای ذی نفع و سازمان بین المللی هواپیمایی برگزار کرده است.