وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با چاووش اوغلو گفته که خرید سامانه اس ۴۰۰ توسط ترکیه، امنیت خدمه و تجهیزات نظامی آمریکا را به خطر انداخته و اجازه دسترسی روسیه به نیروهای مسلح و صنایع دفاعی ترکیه را می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از تاس، « مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماس با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود، بار دیگر مخالفت واشنگتن با استقرار سامانه اس ۴۰۰ در ترکیه را بیان کرد و عنوان داشت که استقرار این سامانه در ترکیه جان نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کند.

در این تماس تلفنی پمپئو به چاووش اوغلو گفته که خرید این سامانه توسط ترکیه، امنیت خدمه و تجهیزات نظامی آمریکا را به خطر انداخته و اجازه دسترسی روسیه به نیروهای مسلح و صنایع دفاعی ترکیه را می‌دهد.

وی همچنین تاکید کرده که هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های کاتسا علیه ترکیه، جلوگیری از دستیابی روسیه به درآمد سرشار، نفوذ و دسترسی به فناوری‌های آمریکایی است و این تحریم‌ها قصد تضعیف توانمندی‌های نظامی یا آمادگی رزمی ترکیه یا هیچ متحد دیگر آمریکا را ندارد.

از سوی دیگر چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم علیه کشورمان از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی اشکال داشته و اشتباه بوده است.

وی افزود: خرید سامانه‌های دفاعی اس ۴۰۰ پیش از تصویب قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های «کاتسا» انجام شده بود. اینکه شما بگویید من از طریق تصویب قانونی، توافقات گذشته را تحریم خواهم کرد، جایگاهی در قوانین بین‌المللی و دیپلماسی نخواهد داشت.

چاووش اوغلو گفت: آمریکا اگر بخواهد در چارچوب همکاری با ترکیه و ناتو می‌توانست نگرانی‌های خود را رفع کند.

وی ادامه داد: تصمیم آمریکا برای تحریم ترکیه یکجانبه است و این قبیل اقدامات حمله به حق حاکمیت ترکیه یا هر کشور دیگری است.