واکسن کرونا ویروس آسترازنکا را می توان در دمای طبیعی یخچال بین دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری کرد که این ویژگی آن را برای به کار گیری در برنامه های واکسیناسیون در مقیاس بزرگ، ایده آل می کند

به گزارش مرور نیوز، یکی از ویژگی های واکسن کرونا ویروس آسترازنکا پایین بودن قیمت آن است که هر دوز آن ۲.۵۰ پوند قیمت دارد و روند ذخیره و نگهداری از این واکسن نیز آسان است.

این واکسن را می توان در دمای طبیعی یخچال بین دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری کرد که این ویژگی آن را برای به کار گیری در برنامه های واکسیناسیون در مقیاس بزرگ، ایده آل می کند و هند و آرژانتین هم به تازگی استفاده از آن را تایید کرده اند.

همچنین از روز دوشنبه انگلیس توزیع این واکسن را آغاز می کند که حدود ۵۳۰ هزار دوز از آن آماده است و دولت امیدوار است در مدت سه ماه، ده ها میلیون دوز دیگر آماده شود. این درحالیست که واکسن مدرنا در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد و واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ باید نگهداری شوند.

به گفته مدیر اجرایی آسترازنکا، این واکسن همچنین باید از ویژگی مقابله با نوع جدید کروناویروس که عامل افزایش موارد جدید ابتلا در انگلیس است، برخوردار باشد. هرچند تاکنون این تصور وجود داشته که این واکسن باید موثر باشد اما باز هم نمی توان به طور قطع مطمئن بود و بنابراین لازم است آزمایشات بیشتری انجام شود.

این واکسن که در شرکت داروسازی انگلیس و با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد تولید شده دومین واکسن تایید شده توسط سازمان تنظیم مقررات دارویی و بهداشتی و درمانی (MHRA) است.

شرکت داروسازی آسترازنکا پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۱ حدود سه میلیارد دوز از این واکسن را تولید خواهد کرد.

واکسن آسترازنکا "ویروسدار" است یعنی نسخه ای از ویروس است که به طور معمول شامپانزه ها را آلوده می کند و با بخشی از کروناویروس موسوم به "پروتئین سنبله" اصلاح شده است تا محرک سیستم ایمنی بدن باشد.

واکسن، هنگامیکه در سلول های انسانی قرار گرفت باید به تحریک تولید آنتی بادی هایی که ویروس را تشخیص می دهند، کمک کند.

براساس داده های منتشر شده در مجله پزشکی لانست در ۸ دسامبر، این واکسن ایمن و موثر است و تنها در یکی از ۲۳ هزار و ۷۵۴ داوطلب دریافت کننده عوارض جانبی شدید مربوط به آن مشاهده شده است.

محققان انگلیسی در یافته های اولیه خود در ماه نوامبر اعلام کردند که این واکسن به طور میانگین ۷۰ درصد اثربخشی دارد در حالی که در واکسن فایزر و مدرنا بیش از ۹۰ درصد است.

در واقع اثربخشی واکسن آسترازنکا برای داوطلبانی که ابتدا فقط نیمی از دوز و یک ماه بعد دوز کامل را دریافت کردند، ۹۰ درصد بوده است اما برای افراد گروه دیگر که با فاصله یک ماه دو دوز کامل دریافت کردند تنها ۶۲ درصد بوده است.

به نقل از مدیکال اکسپرس، همچنین واکسن فایزر از هشتم دسامبر ۲۰۲۰ در انگلیس مورد استفاده قرار گرفت و حدود یک میلیون نفر اولین دوز از آن را دریافت کرده اند.