لیود آستین وزیر دفاع آمریکا در اولین روز کاری خود به چین هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز، وزیر دفاع آمریکا پس از آنکه در روز اول کاری خود تعهد این دولت به ناتو را اعلام کرده بود، در روز دوم کاری طی صحبت با همتای ژاپنی به چین هشدار داد.

سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی وزیر دفاع جدید این کشور با همتای ژاپنی او و رایزنی درباره اختلافات سرزمینی بین توکیو و پکن خبر داد.

به گفته «جان کربی»، لیود آستین در دومین روز کاری خود در مقام وزیر دفاع آمریکا با «نوبیو کیشی» وزیر دفاع ژاپن تماس تلفنی برقرار کرد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، وزیر دفاع آمریکا در این رایزنی تلفنی بر تعهد واشنگتن به «ائتلاف ایالات متحده-ژاپن» تصریح و بر اهمیت این ائتلاف برای صلح و امنیت در ایندوپاسیفیک (مناطق بین بین اقیانوس هند و آرام) تاکید کرد.

بنا بر روایت وزارت دفاع آمریکا، آستین و کیشی درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات امنیتی ایندوپاسیفیک صحبت و در خصوص آمادگی ائتلاف واشنگتن و توکیو به رغم چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تبادل نظر کردند.

گفت‌و‌گو درباره جزایر اختلافی بین ژاپن و چین و اعلام حمایت واشنگتن از ادعای توکیو، بخش دیگری از رایزنی وزیر دفاع دولت جو بایدن با همتای ژاپنی بود.

این جزایر که ژاپن آن را «سنکاکو» و چین آن را «دیااویو» می‌نامد، سالیان متمادی مساله مورد مناقشه منطقه‌ای میان چین، ژاپن و تایوان بوده‌اند.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: «آستین وزیر دفاع (آمریکا) تایید کرد که جزایر سنکاکو تحت پوشش بند پنجم معاهده امنیتی ایالات متحده-ژاپن قرار دارد و ایالات متحده همچنان با هرگونه تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین شرقی مخالف است».

آستین همچنین از «نوبیو کیشی» به دلیل ادامه ایفای نقش رهبری ژاپن در زمینه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با کره شمالی تشکر کرد.

دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی طی دهه‌های متمادی به بهانه مقابله با تهدید‌های چین و کره شمالی به استقرار نیروهای نظامی، اعزام ناو و فروش‌های تسلیحاتی سرسام آور به کشورهای مختلف شرق آسیایی اقدام کرده‌اند.

مقام‌های چین همواره ضمن تاکید بر حقوق پکن در زمینه برخی اختلافات سرزمینی با تعدادی از کشورهای منطقه در دریای چین شرقی، دخالت آمریکا در امور این منطقه را رد کرده‌‌اند.

وزیر دفاع دولت جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، روز گذشته و در اولین روز کاری خود در این منصب، با دبیرکل ناتو صحبت و تعهد واشنگتن به این ائتلاف نظامی غربی را اعلام کرده بود.