آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با هشدار به سران جهان بیان کرد: واکسن‌ها باید به عنوان کالای عمومی جهانی با قیمت‌های مقرون به صرفه عرضه شود.

به گزارش مرور نیوز، دبیر کل سازمان ملل دوشنبه شب، به سران جهان هشدار داد که جهان نه تنها با یک وضعیت اضطراری در زمینه کرونا و بدترین بحران اقتصادی مدت اخیر روبه‌روست، بلکه با تهدیدهای اقلیمی و تقابل ایالات متحده و چین، دو اقتصاد بزرگ جهان هم مواجه است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» « آنتونیو گوترش » دبیر کل سازمان ملل متحد در یک سخنرانی مجازی گفت که بشر نمی‌خواهد فاجعه و بحران سال ۲۰۲۰ را تکرار کند. گوترش به بسیاری از آسیب پذیری‌های جهان امروز از جمله عدم توافق در مورد استفاده از فضای مجازی و خطرات فزاینده گسترش سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی اشاره کرد.

گوترش گفت: «در سال ۲۰۲۱ ما باید به رفع این آسیب‌پذیری‌ها بپردازیم و دنیا را در مسیر صحیح قرار دهیم».

وی در زمینه واکسن کرونا و توزیع آن با هشدار به کشورهای ثروتمند و توسعه یافته گفت: «اگر این کشورها تصور می‌کنند که با واکسینه کردن شهروندان خود امن خواهند بود و می‌توانند به کشورهای در حال توسعه بی‌اعتنا باشند، در اشتباه هستند».

گوترش گفت که این واکسن‌ها باید به عنوان کالای عمومی جهانی با قیمت‌های مقرون به صرفه عرضه شود.

دبیر کل سازمان ملل چندی قبل نیز از نبود وحدت و مشارکت کافی میان مردم جهان به منظور مبارزه با ویروس کرونا انتقاد کرد.گوترش گفت: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اختلافات در آن بسیار است. ما همچنین شاهد بیماری کووید-۱۹ بوده‌ایم... جهان نتوانسته‌ برای مبارزه با این بیماری در کنار یکدیگر باشد، زیرا اختلافات وجود دارد».