«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین بیان کرد: وضعیت کنونی به گونه ای است که به سمت دولت واحد و اشغالگری دائمی پیش می‌رود.

به گزارش مرور نیوز، «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع غرب آسیا، بر ضرورت برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح تأکید کرد.

او گفت که برگزاری چنین کنفرانسی می‌تواند نقطه تحولی در منازعه فلسطینی-اسرائیلی باشد همانگونه که سه دهه قبل در کنفرانس مادرید رخ داد و مذاکره راه‌حل نهایی بر اساس مرجعیت و معیارهای بین‌المللی آغاز شد.

المالکی هشدار داد که وضعیت کنونی اراضی فلسطینیان به گونه‌ای است که به سمت دولت واحد و اشغالگری دائمی پیش می‌رود.

وی خواستار احیای کمیته چهارجانبه بین‌المللی و استمرار تحرکات در شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت که دعوت فلسطین برای مشارکت طرف‌های مختلف تلاشی برای فرار از مذاکرات دوجانبه نیست بلکه تلاشی برای تضمین موفقیت مذاکرات سات.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، المالکی تصریح کرد که مسئولیت جمعی ما ایجاب می‌کند که راه‌حل دو دولت بر اساس مرزهای ماقبل سال ۱۹۶۷ را قبل از آنکه زمان از دست برود، نجات دهیم چرا که بی‌اعتمادی و اقدامات یکجانبه غیرقانونی رژیم اشغالگر علت و مانع اصلی در تحقق صلح است.

وی با اشاره به اقدامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای حمایت از شهرک‌سازی اسرائیل و تشویق به توسعه اشغالگری، بر ضرورت تحرکات جهت نجات راه‌حل دو دولت تأکید کرد که ما از هیچ تلاشی برای تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای ماقبل سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی دریغ نمی‌کنیم.

او گفت: شمارش معکوس برای پایان راه‌حل دو دولت آغاز شده و برخی‌ها می‌گویند که زمان از دست رفته است اما مسئولیت جمعی ما ایجاب می‌کند که پیش از آنکه زمان از دست برود، راه‌حل دو دولتی را نجات دهیم.