مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر به بن‌بست خورد و طبق اظهارات سخنگوی هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان گروه طالبان تمایلی به انجام گفت‌وگو ندارد.

به گزارش مرور نیوز، مذاکرات صلح بین گروه طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در دوحه قطر به بن‌بست خورده‌ و در روزهای روز گذشته هیچ مذاکره‌ای بین دو طرف انجام نشده‌ است.

نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان می‌گوید که گروه طالبان تمایلی به انجام گفت‌وگو ندارد.

او روز سه شنبه در توییتی نوشت: «تأمین صلح و پایان کشتار مردم افغانستان از اولویت‌های دولت و مردم افغانستان است. هیات مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان با خلوص نیت برای رسیدن به این هدف در دوحه حضور دارند. 9 روز است که طرف مقابل هنوز آماده برگزاری مجلس رسمی و بحث برای خاتمه جنگ نشده است.»

گروه طالبان تاکنون به این سخنان پاسخی نداده‌است و روشن نیست که چرا طالبان از انجام گفت‌وگو برای پایان جنگ بر سر ترسیم نقشه‌راه آینده خودداری کرده‌اند.

اما پیش‌تر گزارش شده بود که مذاکره‌کنندگان طالبان از جمله شیخ عبدالحکیم حقانی که برای دیدار با مقام‌های پاکستان به اسلام‌آباد رفته بودند، با تاخیر به دوحه برگشته‌اند.

بعد هم مساله انتقال قدرت در آمریکا انجام شد و طالبان و هیات مذاکره‌کننده افغانستان این روند را برای روشن شدن سیاست دولت جو بایدن زیر نظر داشتند.

با این حال، جنگ طالبان در افغانستان هم شدت گرفته است و نگرانی‌های جدی از شکست مذاکرات صلح افزایش یافته‌است. دولت افغانستان برای دفاع در برابر حملات بهاری طالبان آماده شده‌است.

با این حال، چنانچه گزارش شده است آمریکا با ادامه کار زلمای خلیلزاد، معمار مذاکرات صلح طالبان که انتظار می‌رود به زودی تایید هم شود، از روند جاری برای پایان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشور حمایت خواهد کرد.

هر نوع فشار آمریکا می‌تواند بن‌بست جاری در مذاکرات صلح را بشکند و نمایندگان دو طرف بار دیگر گفت‌وگوهای خود را در دومین دور مذاکرات صلح از سر بگیرند. این بار بحث اصلی درباره تقسیم قدرت، آتش‌بس و تغییر ساختار نظام خواهد بود.