خالد باطرفی رهبر القاعده در یمن بازداشت شد و گفتنی است باطرفی نخستین فرمانده ارشد القاعده است که دستگیر می شود.

به گزارش مرور نیوز، شبکه سی ان ان اعلام کرد خالد باطرفی، سرکرده القاعده در شبه جزیره عربستان ماه اکتبر در عملیاتی در المهره یمن بازداشت شده است که بازداشت وی به منزله گنجینه ای از اطلاعات برای سازمان های مبارزه با تروریسم در سراسر جهان است.

سی ان ان اعلام کرد، سازمان ملل بامداد امروز جمعه اعلام کرد، باطرفی چند ماه پیش در یمن بازداشت شد.

سعد عاطف العولقی، معاون باطرفی هم در جریان همین عملیات امنیتی در شهر الغیضه در استان المهره یمن ماه اکتبر کشته شد.

این نخستین بار است که رسما بازداشت باطرفی تایید می شود اما سازمان ملل اطلاعات بیشتری درباره عملیات یا محل فعلی باطرفی ارائه نکرد.

وبسایت اطلاعاتی پیرامون گروههای تروریستی و تندرو موسوم به "سایت" اوایل اکتبر گزارش های نامعتبری منتشر کرد که نشان می دهد نیروهای امنیتی یمن باطرفی را در استان المهره بازداشت کردند.

باطرفی اوایل سال ۲۰۲۰ پس از کشته شدن قاسم الریمی، سرکرده سابق در حملات هوایی آمریکا در یمن، سرکرده القاعده در شبه جزیره عربستان شد. وی از خانواده یمنی است اما در ریاض متولد شده و قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر با القاعده در افعانستان آموزش دیده و بعد به شاخه القاعده در یمن ملحق شد.

طبق اعلام سازمان ملل، باطرفی بعدها یکی از نظریه پردازان اصلی این تشکیلات بود و بعد هم رهبر شاخه القاعده در یمن شد.

براساس اعلام پایگاه خبری "سایت"، باطرفی نخستین فرمانده ارشد القاعده است که دستگیر می شود. وی در زمان برعهده گرفتن پستش به عنوان رهبر القاعده در یمن گفته بود، کشته شدن رهبران القاعده نشان دهنده درستی و اعتبارشان است و به همین دلیل بازداشتش این تشکیلات را که هدایتش پس از کشته شدن اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده برعهده ایمن الظواهر است، در تنگنا قرار خواهد داد.