وزیر خارجه آمریکا گفت: (ایالات متحده) از پکن به خاطر سوءاستفاده‌هایش از سیستم بین‌المللی حساب‌کشی خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، همزمان با تداوم تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر مسائل مختلف دوجانبه و بین‌المللی، « آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا با «یانگ جیه‌ چی» رئیس اداره روابط خارجی حزب کمونیست چین رایزنی تلفنی انجام داد.

وزیر خارجه آمریکا در پیامی توییتری از تماس تلفنی خود با یکی از مقام‌های ارشد چین که از مسئولان ارشد این کشور در مسائل سیاست خارجی است، خبر داد.

 آنتونی بلینکن در این پیام نوشت: «در تماسم با یانگ چیه چی همتایم در پکن به طور واضح گفتم که ایالات متحده از منافع ملی‌مان دفاع خواهد کرد و برای ارزش‌های دموکراتیکمان خواهد ایستاد».

وزیر خارجه دولت جو بایدن با تکرار اتهام‌زنی آمریکایی‌ها علیه چین افزود: «(ایالات متحده) از پکن به خاطر سوءاستفاده‌هایش از سیستم بین‌المللی حساب‌کشی خواهد کرد».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی اعلام کرد،  بلینکن خطاب به این مقام ارشد چینی هشدار داد که واشنگتن پکن را به دلیل رفتارهای ثبات‌زدایش در ایندوپاسیفیک (مناطق حائل بین دو اقیانوس هند و آرام) پاسخگو خواهد کرد.

پرایس افزود، وزیر خارجه آمریکا درباره ادامه حمایت این کشور از ارزش‌های حقوق بشری از قبیل حمایت از وضعیت در استان سین کیانگ و تبت، هنگ‌ کنگ حرف زد و به پکن در رابطه با پیوستن به «جامعه بین‌المللی» در محکوم کردن کودتای نظامی اخیر در میانمار فشار وارد کرد.

اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا درباره رایزنی این دو مقام ارشد واشنگتن و پکن یک روز بعد از سخنرانی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت که در آن بایدن چین را «جدی‌ترین رقیب ایالات متحده آمریکا» توصیف کرده بود.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا البته در همین سخنرانی اعلام کرد که «هر وقت در جهت منافع آمریکا باشد»، دولت او با چین همکاری خواهد کرد.

آنتونی بلینکن پیش از این و در روزهای اول آغاز به کار به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا، در تماس تلفنی با همتای فیلیپینی به پکن درباره اختلاف‌های سرزمینی در دریای چین جنوبی اتهام زد و گفته بود، ایالات متحده برای مقابله با «ادعاهای غیرقانونی» چین مصمم است.

اظهارنظرهای مقام‌های ارشد آمریکایی علیه پکن در حالی تشدید شده که اقدامات تحریک‌آمیز و تنش‌زای آمریکا در قبال چین همچنان ادامه دارد.

روز جمعه (دیروز) ناوشکن «یو.اس.اس جان مک‌کین» آمریکا با گذر از تنگه تایوان، در نزدیکی «جزایر پارسل» در منطقه مورد مناقشه با تایوان حرکت کرد.

نیروی دریایی آمریکا مدعی است نزدیک شدن این کشتی جنگی به جزایر تحت کنترل چین در دریای جنوبی، اعمال «حقوق و آزادی دریانوردی» است اما مقام‌های چین بارها ضمن محکوم کردن این اقدامات واشنگتن، به این کشور درباره نقض «سیاست چین واحد» و تشویق جدایی‌طلبی در تایوان به شدت هشدار داده‌اند.