دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن توافق‌های دونالد ترامپ با کشورهای لاتین را تعلیق کرد.

به گزارش مرور نیوز، دولت آمریکا روز شنبه اعلام کرد فوراً توافق‌های دوره دونالد ترامپ (رئیس جمهور سابق) با کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس را در تلاش برای اصلاح سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی دولت قبلی تعلیق می‌کند.

به گزارش «فرانس ۲۴»، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده روند پایان دادن به توافق‌های همکاری پناهندگی با دولت‌های السالوادور، گواتمالا و هندوراس را به عنوان اولین گام‌های مشخص در مسیر شراکت و همکاری بیشتر در منطقه که توسط رئیس‌جمهور بایدن تعیین شده، آغاز کرد.

این توافق‌ها موسوم به «کشور امن سوم» در سال ۲۰۱۹ میان دولت ترامپ و کشورهای آمریکای مرکزی منعقد شد و پناهجویان را مجبور می‌کند قبل از درخواست برای آمریکا، ابتدا در این کشورها به دنبال پناهندگی باشند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، این سیاست ترامپ برای سرکوب مهاجران غیرقانونی از آمریکای مرکزی که بخش بزرگی از مهاجران بازداشت شده در مرز آمریکا و مکزیک را تشکیل می‌دهند، هرگز از سوی السالوادور و هندوراس اجرایی نشد. انتقالات طبق توافق آمریکا و گواتمالا هم از میانه ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیلی همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شد.

پیشتر چند مقام ارشد دولت آمریکا خبر دادند که وی قصد دارد سه دستور اجرایی را برای لغو برخی سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهور پیشین این کشور به امضا برساند.

اولین دستور اجرایی با هدف گرد‌هم‌آوردن خانواده‌های مهاجر در کنار یکدیگر است. سیاست‌های سختگیرانه دولت ترامپ در خصوص مهاجرت موجب جدایی بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از مهاجرانی شده بود که خانوادگی مهاجرت کرده بودند؛ از جمله صد‌ها کودک که اولیا یا سرپرستانشان هنوز پیدا نشده‌اند.

بر اساس گفته این مقام‌های ارشد آمریکایی دومین دستور اجرایی بایدن با هدف حل و فصل بی‌نظمی‌ها در امور مهاجرت و باز‌بینی برنامه مهاجرتی دولت ترامپ موسوم به «پروتکل‌های حمایتی از مهاجران» است.

این مقام‌های آمریکایی همچنین در خصوص دستور اجرایی سوم بایدن گفتند که تمرکز آن بر بازگرداندن اعتماد به سیستم مهاجرتی آمریکاست. بر اساس این دستور اجرایی، چندین سیاست ترامپ در خصوص مهاجرت مورد باز‌بینی قرار خواهد گرفت.

سیاست‌های مهاجرتی یکی از تمرکز‌های اصلی دولت ترامپ بود و اکنون بایدن با صدور دستورات اجرایی در حال از بین بردن میراث وی است.

« جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا طی سه روز اول ریاست جمهوری خود ۳۰ دستور اجرایی را امضا کرد که تنها ۳ مورد کمتر از دستورهای اجرایی دونالد ترامپ طی صد روز اول کاری او است. بایدن در اولین روز کاری خود، ۱۷ دستور اجرایی را با هدف لغو اقدامات ترامپ امضا کرد.

از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک اشاره کرد.