مرکز تحقیقات «وکتور» از اثر مثبت واکسن‌های روسی در مقابل ویروس کرونای انگلیسی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، مرکز تحقیقات «وکتور» که زیر نظر آژانس بهداشت عمومی روسیه فعالیت می‌کند امروز سه شنبه اعلام کرد کارایی واکسن‌های کرونای روسی را در برابر گونه انگلیسی ویروس کرونا تایید می‌کن

این مرکز افزود: اثر محافظتی در واکنش‌های خنثی سازی با استفاده از سرم‌های خون به دست آمده از افراد واکسینه شده با اسپوتنیک وی و اپی‌واک‌کرونا و آنتی بادی‌ها در مقابل ویروس «سارس-کوو ۲» مشاهده شد.

در دسامبر ۲۰۲۰ مقامات بهداشت عمومی بریتانیا از ظهور نوع جهش یافته ویروس کرونا که تصور می‌شود ۷۰ درصد مسری‌تر باشد، خبر دادند. این نوع ابتدا در جنوب شرقی انگلیس در ماه سپتامبر و بعد به سرعت در بریتانیا و قاره اروپا و سپس کشورهای دیگر گسترش یافت.

وزارت بهداشت روسیه اوت سال ۲۰۲۰ واکسن اسپوتنیک وی را که در سطح جهان مورد استقبال قرار گرفته، ثبت کرد. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز جمعه اعلام کرد تاکنون ۲۶ کشور جهان مجوز استفاده از واکسن روسیه اسپوتنیک وی برای مقابله با ویروس کرونا را صادر کرده‌اند. این نهاد افزود در حال حاضر اسپوتنیک وی یکی از سه واکسن پرکاربرد علیه کرونا در سطح جهان به شمار می‌آید.

این واکسن را مرکز اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی ملی گامالیا در وزارت بهداشت روسیه تهیه کرده است.

ایران هم یکی از کشورهایی است که اسپوتنیک وی را تایید کرده و تاکنون دو محموله از این واکسن وارد تهران شده است.

به گزارش فارس، «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو روز جمعه اعلام کرد محموله دوم واکسن اسپوتنیک وی شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن چند روز زودتر از موعد دقایقی پیش به تهران رسید.