نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل ادعای دولت پیشین مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

به گزارش مرور نیوز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

خبرگزاری رویترز با استناد به نامه «ریچارد میلز» به شورای امنیت که به رویت این رسانه رسیده نوشته ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایرن عقب‌نشینی کرده است.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مردادماه سال جاری بعد از شکست در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تحرکاتی ناکام را برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آغاز  کرد.

آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن چند روز بعد (روز۳۰ مرداد) با ارائه ابلاغیه‌ای به رئیس وقت شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده بود.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز  ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

پس از این تحولات، «دونالد ترامپ» روز ۳۱ شهریورماه اعلام کرد فرمان اجرایی جدیدی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و جلوگیری از انجام مبادلات تسلیحاتی با ایران صادر کرده است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» به شکست‌های سیاست‌ ترامپ در قبال ایران اذعان کرده و گفته قصد دارد با توجه به آنکه خروج یکجانبه از برجام به انزوای بین‌المللی آمریکا منجر شده کشورش را به این توافق مورد تأیید شورای امنیت برگرداند.

با وجود این، مقام‌های دولت بایدن در روزهای گذشته گفته‌اند بازگشت آنها به برجام بعد از عقب‌گرد ایران از اقدامات جبرانی خود صورت خواهد گرفت. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که واشنگتن طرفی بوده که با نقض توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه از آن خارج شده است.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

 مقام معظم رهبری چند روز پیش تأکید کردند جمهوری اسلامی ایران فقط در مقابل عمل طرف مقابل عمل متقابل خواهد کرد. ایشان به‌مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در جمع مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «درباره برجام زیاد گفته‌ایم و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی را گفته‌ایم. حرف‌هایی زده می‌شود و وعده‌هایی داده می‌شود. امروز همین یک کلمه را می‌خواهم بگویم که ما حرف و وعده خوب زیاد شنیده‌ایم که بعد نقض شده است. حرف و وعده فایده ندارد. این دفعه فقط عمل؛ عمل از طرف مقابل ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد. با حرف و وعده، جمهوری اسلامی این دفعه مثل گذشته قانع نخواهد بود.»