آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر ارمنستان درباره قره‌باغ به رایزنی پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، دولت‌های آمریکا و ارمنستان با صدور بیانیه‌های جداگانه از تماس تلفنی شامگاه جمعه (شب گذشته) وزیر خارجه آمریکا با « نیکول پاشینیان » نخست‌وزیر ارمنستان خبر دادند.

در شرایطی که فضای سیاسی در ارمنستان بعد از توافق نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با سران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر توقف جنگ در قره‌باغ کوهستانی همچنان ملتهب است، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ارمنستان تماس تلفنی برقرار کرد.

وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی  صادر و خود بلینکن هم در این باره پیامی توییتری منتشر کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «وزیر خارجه بلینکن و نخست‌وزیر پاشینیان بر اهمیت شراکت دو جانبه ایالات متحده و ارمنستان تاکید کردند. وزیر خارجه بر اهمیت احترام گذاشتن به حاکمیت قانون و نهادهای دیپلماتیک تاکید کرد و ادامه حمایت ما را از توسعه فرایندها و نهادهای دیپلماتیک در ارمنستان ابراز داشت».

طبق روایت وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه این کشور با نخست‌وزیر ارمنستان درباره منطقه قره‌باغ کوهستانی هم رایزنی کرد.

در این بیانیه تصریح شد: «وزیر خارجه (آمریکا) از تلاش‌ها جهت دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار برای منازعه ناگورنو-قره باغ که مردم منطقه از آن منتفع شوند، استقبال کرد».

آنتونی بلینکن هم در یک پیام توییتری درباره رایزنی با نخست‌وزیر ارمنستان نوشت: «خوشحالم که با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان صحبت کردم. ارمنستان شریک مهم (آمریکا) است و ما مشوق توسعه دموکراتیک آن هستیم. ما از تلاش‌ها جهت حصول به یک راه حل سیاسی پایدار برای منازعه ناگورنو-قره باغ استقبال می‌کنیم».

گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ارمنستان در شرایطی انجام شده که به‌دنبال موافقت نیکول پاشینیان با آتش‌بس جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان، فضای سیاسی ارمنستان به شدت دچار التهاب و مخالفان او خواستار استعفای او شده‌اند.

یکشنبه هفته گذشته سران ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان هم به مخالفان نخست‌‎وزیر پیوستند و استعفای نیکول پاشینیان را خواستار شدند اما او با حامیان خود را به خیابان‌های ایروان فراخواند و ضمن ایستادگی در برابر فشارها، پیشنهاد برگزاری انتخابات و همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید را داده است.

دفتر نخست‌وزیر ارمنستان درباره تماس تلفنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با پاشینیان بیانیه صادر کرد.

طبق اعلام دفتر پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در صحبت با آنتونی بلینکن، بر لزوم بازگشت فوری اسرای جنگی، گروگان‌ها و دیگر افراد دستگیر شده توسط جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

به گفته این دفتر، وزیر خارجه آمریکا بر نقش مهم تلاش‌های گروه کاری مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین آمادگی واشنگتن برای ادامه ایفای نقش در منازعه قره باغ کوهستانی تاکید کرد.

دفتر پاشینیان تصریح کرد: «وزیر خارجه (آمریکا) بر اهمیت توسعه شراکت با ارمنستان تاکید کرد. او دستاوردهای ارمنستان در زمینه دموکراسی را مورد تحسین قرار داد و ابراز اطمینان داد که ایالات متحده به ارائه کمک به ارمنستان در خصوص دستورکار اصلاحات ارمنستان ادامه خواهد داد».

در ادامه بیانیه آمده است: «طرف‌ها (پاشینیان و بلینکن) بر اهمیت همکاری مشترک به منظور تقویت حاکمیت قانون در ارمنستان، مقابله با فساد، اجرای اصلاحات در نظام قضایی و پلیس تاکید داشتند».

به گفته دفتر نخست‌وزیری ارمنستان، پاشینیان از وزیر خارجه آمریکا به دلیل اعلام آمادگی واشنگتن برای ارائه کمک به ایروان تشکر کرد.