سرویس بین الملل- نمایندگان مجلس فرانسه سه‌شنبه شب گذشته با 288 رأی موافق در مقابل 32 رأی مخالف برای پنجمین بار حالت فوق العاده را در این کشور تمدید کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های فرانسه، این بار برای هفت ماه و تا 15 ژوییه 2017 حالت فوق العاده تمدید شده است.

لایحه تمدید حالت فوق العاده که توسط «برنارد کازِنوو» نخست وزیر و «برونو لو روکس» وزیر کشور ارائه شده بود، با رأی بالا به تصویب رسید و تنها نمایندگان جبهه چپ و برخی نمایندگان حزب سبزها با «ناکارآمد» و «خطرناک» دانستن این وضعیت برای حقوق بنیادی فرانسه به آن رأی مخالف دادند.

سنای فرانسه نیز به نوبه خود روز پنجشنبه این لایحه را به رأی خواهد گذاشت.

انتظار می رود سنا نیز تمدید هفت ماهه حالت فوق العاده که انتخابات ریاست جمهوری 23 آوریل و هفت مه و انتخابات پارلمانی یازدهم و هجدهم ژوئن را نیز در بر خواهد گرفت، با رأی بالا تصویب کند.

21 ژوییه گذشته، مجمع ملی فرانسه حالت فوق العاده را شش ماه و برای دوره 26 ژوییه تا 26 ژانویه 2017 تمدید کرده بود.

اما استعفای مانوئل والس از نخست وزیری (شش دسامبر) به طور خودکار به پایان این تدبیر در یک مهلت 15 روزه یعنی مصادف با 21 دسامبر منجر شد.

حالت فوق العاده در فرانسه پس از حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 به اجرا گذاشته شد.

این پنجمین بار است که حالت فوق العاده در فرانسه تمدید می شود.

آخرین بار پس از حمله تروریستی 14 ژوییه در نیس حالت فوق العاده تمدید شده بود.

برقراری حالت فوق العاده در فرانسه به ویژه اجازه بازرسی‌های اداری و استفاده از داده‌هایی که روی هر سیستم انفورماتیک یا ارتباطی توقیف شده در بازرسی‌ها، یافت می شود، می دهد.