سرویس بین الملل- رئیس‌جمهور فیلیپین گفت که در زمان تصدی سمت شهرداری یکی از شهرهای جنوبی، اقدام به قتل مجرمان و مظنونان کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهوری فیلیپین اعلام کرد که در زمان تصدی سمت شهرداری یکی از شهرهای جنوبی این کشور برای نشان دادن یک نمونه عملی به پلیس شخصا مرتکب قتل شده است.

دوترته در یک سخنرانی انتخاباتی در جمع تجار این کشور در راستای ریشه کن کردن بحث مواد مخدر و همچنین کشته شدن هزاران نفر از شهروندان در حملات پلیس و مهاجمان نا‌شناس سخن گفت.

پس از مطرح شدن صحبت‌های مربوط به اقدام‌های پلیس در خصوص کشتن مظنونان در طول طرح فعلی مبارزه با جرم و جنایت، دوترته نیز اعلام کرد زمانی که شهردار شهر «داوائو» یکی از شهرهای جنوبی این کشور بوده تلاش‌های مشابهی را انجام داده است.

وی در ادامه سخنرانی خود در کاخ ریاست جمهوری افزود زمانی که در داوائو شهردار بودم شخصا مرتکب قتل منجرمان شدم و به ماموران پلیس گفتم وقتی من می‌توانم این کار را انجام دهم شما چرا نتوانید؟

وی ادامه داد زمانی که در اطراف داوائو در حال گشت زنی و همچنین به دنبال بنزین بودم که با فردی رویارو و مجبور به قتل وی شدم.

دوترته به انتقاد از گروه‌های حقوق بشر و همچنین تاکتیک‌های وحشیانه ضد جنایت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پرداخت و متعهد به سرکوب مجرمان شد.

وی گفت: اگر آن‌ها مخصوصا اوباما فکر می‌کنند من به دلیل ترس از قوانین حقوق بشر دست به توقف کمپین خود می‌زنم با عرض پوزش باید اعلام کنم این کار را نخواهم کرد.

گروه‌های حقوق بشر پیش از این دوترته را متهم کرده بود که جوخه‌های مرگ در داوائو به راه انداخته و بیش از هزار نفر از مظنونان و مجرمان در این شهر را کشته است.

ولی رودریگو دوترته در زمان‌های مختلف این اتهام‌ها را رد و آن‌ها را بی‌پایه و اساس خوانده بود.

برای مثال دوترته به عنوان رئیس‌جمهوری فیلیپین نیروهای امنیتی را به قتل مصرف کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر فراخوانده بود و گفته بود که او و نیروهای امنیتی این قانون را پاره خواهند کرد.

در ماه اکتبر نیز رئیس جمهور فیلیپین در مقایسه خود با «آدولف هیتلر» گفته بود از کشتار سه میلیون معتاد به مواد مخدر اظهار خوشحالی خواهد کرد.

وی پس از آن به دلیل قیاس خود با هیتلر عذر خواهی کرده ولی بر تمایل شخصی‌اش در خصوص کشتن میلیون‌ها معتاد تاکید مجدد کرد.

از زمان انتخاب وی و براساس گزارش پلیس دوهزار و ۸۶ نفر در عملیات مبارزه با مواد مخدر کشته شده‌اند. همچنین تعداد سه هزار نفر دیگر نیز در شرایط غیر قابل توضیحی کشته شدند.

برخی مهاجمان نقاب پوش با ورود به خانه قاچاقچیان و یا مصرف کنندگان مواد مخدر اقدام به قتل آنها می‌کنند. گروه‌های حقوق بشر با هشدار به پلیس فیلیپین ماموران امنیتی را متهم به استخدام این افراد با مصونیت کامل برای کشتن مصرف کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر کرده‌اند.

دوترته اصرار دارد که کشته شدن قربانیان این حوادث توسط پلیس فقط در راستای دفاع ماموران امنیتی از خود بوده است. در عین حال وی اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد که هیچ مامور پلیسی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و زندانی شود.