وزیر خارجه روسیه اعلام کرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ناتوانی کامل واشنگتن را برای دستیابی به توافقات اثبات می‌کند و نقض قوانین بین‌المللی است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با رسانه‌های چین اعلام کرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ناتوانی کامل واشنگتن را برای دستیابی به توافقات اثبات می‌کند و نقض قوانین بین‌المللی است.

او در این گفتگو که وزارت امور خارجه روسیه منتشر کرد، اعلام کرد: «هنگامی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، توافقی که آن‌ها اکنون سعی در احیای آن دارند، نه تنها اجرای تعهداتش را متوقف کرد بلکه سایر کشور‌ها را نیز از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منع کرد که این نقض آشکار قوانین بین‌المللی و نشانه ناتوانی کامل واشنگتن برای مذاکره است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «غرب این تصمیم را به عنوان «آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم» اتخاذ کرد، زیرا این تصمیم آمریکا بود. این واقعیت است، هر چند خوب بود اگر آن‌ها به اجرای قطعنامه مربوط به توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دادند.»

 لاوروف در ادامه اضافه کرد: امیدوارم امروز، دولت آمریکا که برای بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تمایل کرده است مقاصد خود را اجرایی کند.

ایران توافق هسته‌ای با گروه پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا را سال ۲۰۱۵ امضاء کرد؛ توافقی که ایران را ملزم به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود و کاهش قابل توجه ذخایر اورانیوم خود در مقابل کاهش تحریم‌های این کشور می‌کرد و لغو تحریم تسلیحاتی ایران پنج سال پس از امضاء این توافق از جمله مفاد آن بود.

آمریکا سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اجرای سیاست‌های سختگیرانه را علیه تهران ازسرگرفت؛ اقدامی که موجب شد ایران نیز تعهدات خود را در قبال این توافق کاهش دهد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای احیای این توافق ابراز تمایل کرده، اما هیچ گام مشخصی را در این مسیر بر نداشته است.