مدیر سابق «سیا» مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا به منظور حفظ برجام، اقدامات تهران در خاورمیانه را که به اعتقاد وی مخرب است، نادیده می‌گیرد.

به گزارش مرور نیوز، «مایکل هایدن» که پیشتر مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و آژانس امنیت ملی آمریکا بوده، روز چهارشنبه (دیروز) در حین دهمین کنفرانس سالانه تروریسم بنیاد «جیمزتاون»، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کرد که به واسطه حفظ برجام، طیفی از فعالیت‌های ایران را نادیده گرفته است.

به گزارش پایگاه «ویکلی‌استاندارد»، هایدن سپس توصیه کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بشدت انتقام اقدامات ایران که آن را مخرب خواند، بگیرد.

وی ادامه داد: «ما واکنش به مجموعه کاملی از فعالیت‌های فاحش و انگشت‌نمای ایران را در گرو حفظ توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع نگه داشتیم».

اظهارات هایدن در میان موجی از انتقاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه دولت آمریکا نقش ایران در دامن زدن به اقدامات دولت سوریه را کم اهمیت جلوه می‌دهد تا توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد.

این مقام آمریکایی توصیه کرد که ترامپ صرفنظر از تهدیدات ایران برای کنار کشیدن از برجام، «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» در سراسر خاورمیانه را متوقف و سرکوب کند.

هایدن مدعی شد: «آنچه آنها در سوریه انجام می‌دهند، آنچه در عراق انجام می‌دهند، آنچه با حزب‌الله انجام می‌دهند، آنچه در لبنان انجام می‌دهند و آنچه در یمن انجام می‌دهند و آنچه در خلیج (فارس) انجام می‌دهند، من به آن واکنش نشان می‌دهم و واکنش منفی شدیدی به آن نشان می‌دهم».

وی ادامه داد: «نگرانی اینجا است که اگر واکنش منفی به این اقدامات نشان دهید، آنها (ایران) از توافق (هسته‌ای) عقب می‌کشند. پاسخ من این است که تصمیم با خودشان است (هرکاری می‌خواهند می‌توانند بکنند)».

مدیر سابق سیا واکنش محتاطانه‌ای در خصوص پاره کردن برجام از خود نشان داد و بخشی از آن به این دلیل است که چنین اقدامی یک «کابوس دیپلماتیک» خواهد بود.

وی در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور منتخب هرگز نگفته که توافق را پاره می‌کند. او هرگز چنین نکرده است. او برجام را محکوم کرده است. او گفته است که در خصوص آن مجدداً وارد مذاکره می شود اما هرگز نگفته که آن را پاره می‌کند. در حقیقت فکر می‌کنم این کار خوبی باشد».