« سرگئی ریابکوف » معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ما با آمریکایی‌ها در ارتباط هستیم گفت: هم‌اکنون این تماس‌ها در عالی‌ترین سطح در حال انجام شدن هستند.

به گزارش مرور نیوز، « سرگئی ریابکوف » معاون وزیر خارجه روسیه شامگاه دوشنبه از تماس‌های این کشور با همتایان آمریکایی در عالی‌ترین سطح درباره تنش‌های اخیر اوکراین خبر داد.

ریابکوف با تکذیب هرگونه تجمع نیروی نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین ، گفت: «ما با آمریکایی‌ها در ارتباط هستیم، هم‌اکنون این تماس‌ها در عالی‌ترین سطح در حال انجام شدن هستند. آمریکایی‌ها درباره نگرانی‌هایشان به ما اطلاع داده‌اند».

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی با بیان اینکه مسکو نگرانی‌های بی‌اساس واشنگتن درباره این وضعیت را رد می‌کند، اوکراین را به اجرا نکردن توافقات درخصوص منطقه متهم کرد.

ریابکوف در این باره توضیح داد: «آنها باید به‌جای اینکه نگران اقدامات روسیه باشند، نگران رفتار غیرقابل قبول کی‌یف باشند... اگر همکاران آمریکایی ما در این‌باره نگرانی دارند، باید به باثبات شدن وضعیت کمک می‌کردند».

اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

در همین راستا، چهارشنبه قبل وزارت دفاع آمریکا از تماس تلفنی میان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتایان روس و اوکراینی خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «واشنگتن از تشدید اوضاع در شرق اوکراین نگران بوده و از تحرکات نیروهای روسیه در مرز مطلع هستیم».

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از مذاکره تلفنی با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین از اقدامات نظامیان روسیه در نزدیکی اوکراین ابراز نگرانی کرد. وی تأکید کرد که اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

اوکراین  چندی پیش از کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا به کشورش شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک، خبر داد.

روز دوشنبه همچنین  «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، ضمن تأکید بر اینکه تحرکات مرزی نیروهای این کشور تهدیدی برای اوکراین محسوب نمی‌شود، بابت تحریم‌های کی‌یف علیه مسکو ابراز تأسف کرد.