روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: مایل است یک زن به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب شود و از یک نامزد اروپای شرقی حمایت خواهد کرد.

به گزارش مرورنیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از نیویورک، این موضع روسیه چند روز پس از آن گرفته شد که ' کریستالینا گئورگیوا ' یک زن بلغاری پا به عرصه رقابت بر سر دبیرکلی سازمان ملل گذاشت. 
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست شورای امنیت را طی ماه جاری به عهده دارد همچنین گفت: یک رای گیری رسمی برای تعیین جانشین بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ممکن است به زودی انجام شود. 
چورکین دریک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه 'به اعتقاد ما اکنون نوبت شرق اروپا است تا دبیرکل را معرفی کند' افزود : 'ما خیلی دوست داریم که یک زن دبیرکل شود.'
این اظهارات وی کمتر از یک هفته پس از آن ایراد شده که بلغارستان با معرفی 'گئورگیوا ' لیست نامزدهای پست دبیر کلی سازمان ملل را تغییر داد. وی یک کمیسر بودجه اروپا و نایب رئیس سابق بانک جهانی است. 
این اقتصاددان بلغاری روزدوشنبه درمجمع عمومی ظاهر شد و طی دو ساعت به سوالاتی درمورد مسائل مختلف از جمله جنگ در سوریه تا بحران پناهندگی و تغییرات اقلیمی پاسخ داد. 
رقابت بر سر دبیرکلی روز دوشنبه وارد مرحله جدیدی خواهد شد هنگامی که پنج عضوی دائم شورای امنیت قرار است رای خود را اعلام کنند و از ورقه های رای رنگی استفاده خواهند کرد تا معلوم شود که آیا هیچیک از آنها از حق وتو استفاده خواهد کرد یا نه؟ 
چورکین گفت :' شانس زیادی وجود دارد تا پس از این رای گیری آزمایشی روزچهارشنبه ، شورای امنیت برای گزینش نامزد دبیرکلی رای گیری رسمی برگزار کرده و وی برای تایید نهایی به مجمع عمومی معرفی شود.