وزارت خارجه روسیه بیان کرد: تقریباً تمامی موضوعات مورد بررسی در کمیسیون مشترک برجام، وضعیتی نامشخص و پیچیده دارد ضمن اینکه بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارتباطی با مسائل هسته‌ای ندارد و این مذاکرات جای بحث درباره آنها نیست.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بر پیشرفت در حل و فصل اوضاع پیرامون توافق هسته‌ای با ایران اذعان دارند.

در این بیانیه تأکید شده است که نشست حضوری نمایندگان کشورهای شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، نتایج موقت نشست‌های برگزار شده در دو گروه کارشناسی در خصوص بررسی پارامترهای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند.

وزارت خارجه روسیه یادآور شد: «تبادل نظر اساسی در خصوص دورنمای لغو تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا و همچنین ضرورت برداشتن گام‌هایی از جانب مقامات تهران، مطابق با تعهدات ایران در چارچوب برجام انجام گرفت. پیشرفت در روند اوضاع مورد توجه قرار گرفته و تمرکز بر ادامه حرکت به جلو در جهت حل و فصل مشکلات بوجود آمده در اجرای برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافقنامه مورد تأیید قرار گرفت.»

در این بیانیه همچنین یادآوری شده که شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام توافق کرده‌اند که رایزنی‌ها در این رابطه و در این ترکیب در تاریخ 12 آوریل (روز دوشنبه/23 فروردین ماه) از سر گرفته شود.

تأکید روسیه بر لزوم بررسی مسئله لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران

در همین رابطه، روز گذشته (جمعه) "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که تمامی شرکت کنندگان در دو نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام، ارزیابی مثبتی از روند کار انجام شده دارند.

به گفته وی، روسیه از همه طرفین خواسته تا تکیه خود را روی بررسی مسائل مربوط به لغو تحریم‌های آمریکا علیه تهران معطوف کنند و جهت گیری به سمت تهیه فهرستی از گام‌های ضروری از جانب ایران برای احیای برجام، درست نیست.

اولیانوف افزود، دو طرف روسی و چینی تأکید کردند که قبل از هر چیز، باید تحریم‌های اعمال شده از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه طرح‌های مرتبط با برجام در ایر.ان لغو شوند.

این دیپلمات یادآور شد که در این رابطه روسیه سند غیررسمی خود درباره مسائل هسته‌ای را برای برانگیختن انگیزه مباحثات منتشر کرد که در آن دیپلمات‌های روسی درک خود از آنچه باید برای بازگشت به روند اجرای کامل برجام انجام شود، بیان شده بود.  

وی افزود: «تقریباً تمامی موضوعات مورد بررسی در کمیسیون مشترک برجام، وضعیتی نامشخص و پیچیده دارد و این مسئله شامل تحریم‌ها نیز می‌شود. واقعیت این است که در ایالات متحده سیستم تحریم‌هایی وجود دارد که ما قانونی بودن آن را قبول نداریم. ضمن اینکه بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارتباطی با مسائل هسته‌ای ندارد و این مذاکرات جای بحث درباره آنها نیست.»