الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان افزود: «وحشی‌گری و خرابکاری ارمنستان در اراضی آزاد شده (قره باغ کوهستانی) مشهود است».

به گزارش مرور نیوز، رئیس‌جمهور آذربایجان در باکو با «ولکان بوزکیر» رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کرد.

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای درباره دیدار روز جمعه (دیروز) «الهام علی اف» با «ولکان بوزکیر» دیپلمات ترکیه‌ای که در حال حاضر ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را برعهده دارد، منتشر کرد.

به گزارش آناتولی، رئیس‌جمهور آذربایجان طی این دیدار از ناعدالتی موجود در کشورهای جهان درباره توزیع واکسن مقابله با ویروس کرونا و وجود «ملی گرایی واکسنی» در میان برخی کشورهای جهان انتقاد کرد.

الهام علی اف که کشورش ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را برعهده دارد، گفت: «آذربایجان اولین کشوری بود که روی این موضوع دست گذاشت. امروز، ما در تلاش هستیم که این ناعدالتی را از بین ببریم».

رئیس‌جمهور آذربایجان در این دیدار درباره وضعیت قره باغ کوهستانی بعد از بازپس گیری مناطقی از آن به دنبال جنگ با ارمنستان و توافق سه جانبه آنها با روسیه هم صحبت کرد.

به گفته علی اف، اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی منطقه قره باغ در جریان اشغال سه دهه‌ای ارمنستان بر این منطقه نابود شدند.

وی از سازمان‌های بین‌المللی به ویژه یونسکو خواست برای دیدن تخریب اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی قره باغ به این منطقه سفر کنند.

رئیس‌جمهور آذربایجان افزود: «وحشی‌گری و خرابکاری ارمنستان در اراضی آزاد شده (قره باغ کوهستانی) مشهود است».

بنا بر اعلام ریاست جمهوری آذربایجان، «ولکان بوزکیر» در این دیدار تاکید کرد که به سفر خود به باکو در مقام رئیس مجمع عمومی سازمان ملل افتخار می‌کند.

وی تلاش‌های جمهوری آذربایجان برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا را مورد تحسین قرار داد و برای جنبش عدم تعهد در زمان ریاست دوره‌ای این کشور آرزوی توفیق کرد.

رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل افزود، در نیویورک درباره همه موضوعاتی که الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان (در این دیدار) اشاره کردند، از نزدیک دنبال و پیگیری می‌شوند.

۲۴ آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه  بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

 براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض ۵ کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا ۵ سال، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.