وزارت دفاع یونان از رویارویی مستقیم جنگنده‌های یونان با جت‌های «اف-16» ترکیه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، رسانه‌های یونانی دوشنبه شب به وقت تهران از داگ‌فایت (رویارویی مستقیم) جنگنده های نیروی هوایی یونان با جنگنده‌های اف-16 ترکیه خبر دادند.

به نوشته وبگاه «پروتوثما» وزارت دفاع یونان اعلام کرده که جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی ترکیه دوشنبه در مجموع 29 نوبت حریم هوایی این کشور را نقض کردند که در دو  مورد کار به داگ‌فایت بر فراز دریای اژه کشید. وزارت دفاع یونان به نوع جنگنده‌های خود در این ماموریت اشاره‌ای نکرده، اما معمولا از میراژهای 2000 ساخت فرانسه در این گونه ماموریت‌های رهگیری و درگیری نزدیک استفاده می‌کند.

وزات دفاع یونان در بیانیه خود افزوده که چهار فروند اف-16  ترکیه که دو فروند از آن‌ها مسلح بودند و چهار هواپیمای جاسوسی «سی ان-235» بر فراز شمال شرقی، مرکز و جنوب شرقی یونان پرواز کردند. وزارت دفاع یونان از انجام پروازهای شناسایی و رهگیری جنگنده‌های خود بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی خبر داد.

یونان بارها مدعی نقض حریم هوایی خود از سوی جتهای ترکیه شده است. این دو کشور همسایه مدتهاست به دلیل اختلافات مرزی روابط تیره ای با هم دارند.  یونان سال گذشته یک برنامه بزرگ نوین‌سازی نظامی را آغاز کرد که شامل به‌روزرسانی ناوگان قدیمی جنگنده ‌های «اف-۱۶» و همچنین خرید هواپیماهای نسل جدید «رافائل» ساخت فرانسه است.

وزارت دفاع یونان چندی قبل نیز از پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه بر فراز بخش‌هایی از جزایر یونان در شرق دریای مدیترانه خبر داد و اعلام کرد که دو فروند جنگنده «اف-۱۶» نیروی هوایی ترکیه  بر فراز جزایر «پاناگیا» و اونیوسس» در شرق دریای اژه پرواز کردند.  بنابر اعلام وزارت دفاع یونان، این پروازها در ارتفاع ۱۵ هزار پایی انجام شد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اخیرا با تکرار دیدگاه کشورش مبنی بر اینکه یونان نمی‌تواند فلات قاره داشته باشد، همسایه خود را به «تنش زایی» متهم کرد.  وی با بیان اینکه یونان برای رسیدن به برخی اهداف خود قوانین بین‌المللی را نقض و از زبان تهدیدآمیز استفاده می‌کند، تاکید کرد: «این اقدام‌ها بی معنی است و هیچ تهدیدی تاثیری بر کشور ما ندارد.»