بلینکن درباره روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد: ما در وین مذاکراتی جدی داشته‌ایم و این مذاکرات چند هفته است که جریان دارد. به نظر من شاهد برخی پیشرفت‌ها، دست‌کم در مورد جدیتی که ایالات متحده برای بازگشت به اجرای دو طرفه توافق هسته‌ای برجام اختیار کرده است، بوده‌ایم.

به گزارش مرور نیوز، آنتونی بلینکن وزیر امور  خارجه آمریکا که برای مشارکت در مذاکرات نشست جی‌۷ به لندن سفر کرده است، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز در پاسخ به پرسشی در مورد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران و امکان تاثیرگذاری انتخابات بر مذاکرات هسته‌ای ، با گفتن این که در مورد آن نظر نمی‌دهد، افزود: پیش‌بینی بسیار دشوار است و من نمی‌خواهم در مورد تاثیری که رقم خوردن یک نتیجه یا نتیجه‌ای دیگر در انتخابات ایران بر مذاکرات هسته‌ای دارد یا ندارد حدس و گمانی مطرح کنم ولی در مورد نکته‌ای که اشاره شد، به نظرم واضح است که تصمیم‌گیرنده در نظام ایران کیست و آن شخص رهبر است و او است که تصمیمات اصلی را در مورد رویکرد ایران می‌گیرد.

بلینکن درباره روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد: ما در وین مذاکراتی جدی داشته‌ایم و این مذاکرات چند هفته است که جریان دارد. به نظر من شاهد برخی پیشرفت‌ها، دست‌کم در مورد جدیتی که ایالات متحده برای بازگشت به اجرای دو طرفه توافق هسته‌ای برجام اختیار کرده است، بوده‌ایم. اگر قرار باشد به جایی برسیم، ما هنوز راهی دراز در پیش داریم. هنوز باید ببینیم که آیا ایران توانایی و تمایل به تصمیم‌گیری ضروری در مورد بازگشت خود به تعهداتش را دارد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: من فکر می‌کنم همان‌طور که یکی از همکارانم چند روز پیش گفت، مسیر پیش روی‌مان بیش از مسافت طی شده است. پس باید ببینیم به کجا خواهیم رسید.

او درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد که گفت و گوها میان ایران و عربستان سعودی در راستای کاهش تنش در خاورمیانه، پیشرفتی است که از آن استقبال می شود.

بلینکن البته اخبار حاکی از مذاکرات میان تهران و ریاض را تایید نکرد اما گفت: اگر آن ها در حال مذاکره اند، این موضوع به طور کلی خوب است.

بلینکن در این باره افزود: مذاکره همیشه بهتر از هر چیز دیگری به عنوان جایگزین آن است. آیا به نتیجه ختم می شود؟ این سوال دیگریست. اما مذاکره، تلاش برای کاهش تنش ها و دیدن این که آیا می توان به توافق رسید، تلاش برای ترغیب کشورها به این که برای برخی فعالیت ها که شما از آن ها رضایت ندارید، کاری کنند، خوب است، مثبت و موثر است.

بلینکن گفت در حالی که از نظر او واشنگتن هنوز در تلاش های دیپلماتیک بین المللی نقشی اصلی را ایفا می کند، فکر می کند بیشتر به نفع کشورهاست اگر خودشان وارد عمل شوند.

او در این راستا بیان کرد: این که کشورها مستقیما و بدون ما در منطقه گفت و گو کنند، حتی بهتر است.