سرویس بین الملل- شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا طی گزارشی در باره انتخاب سفیر این کشور در تل آویو گزارش داد: سیاست آمریکا در قبال اسرائیل توسط ترامپ تغییر چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از العالم، «سی‌ان‌ان» در مطلبی درباره انتخاب «دیوید فریدمن» به عنوان سفیر پیشنهادی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در اراضی اشغالی نوشت: فریدمن طرفدار سرسخت شهرک سازی در اراضی اشغالی است و از مخالفان تشکیل دولت مستقل فلسطین محسوب می‌شود. وی یکی از مشاوران ارشد ترامپ در حوزه روابط با اسرائیل در دوران مبارزات انتخاباتی بود و انتصاب او نشان می‌دهد ترامپ قصد دارد راه را برای عملی کردن وعده انتخاباتی خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هموار کند.

بنابر این گزارش، «سی‌ان‌ان» افزود: انتخاب فریدمن از سوی ترامپ نشان می‌دهد وی در حال ایجاد تغییری چشمگیر در سیاست‌های بلندمدت آمریکا در رابطه با اسرائیل است و این موضوع می‌تواند بر نحوه روابط آمریکا با کشورهای منطقه، متحدان اروپایی و یهودیان این کشور تاثیر بسزایی بگذارد.

فریدمن دارای املاکی در بیت‌المقدس است و به دلیل دیدگاه افراطی‌اش درباره فلسطینی‌ها و حمایت بی‌چون و چرا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، شهرت دارد.

وی قادر است شرایط را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس فراهم کند زیرا یکی از مدعیان مالکیت جاودانه قدس شریف از سوی یهودیان است. به این ترتیب با حضور فریدمن در سفارت آمریکا نمی‌توان امیدی به ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه داشت. بیت‌المقدس یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها است و هم‌سو بودن عقیده فریدمن با یهودیان، رسیدن به صلح پایدار و یا تشکیل دو دولت مستقل را در فلسطین اشغالی عملا غیرممکن می‌کند.

تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند آغاز به کار فریدمن در سفارت آمریکا سرمنشاء بروز بحران‌های جدید در منطقه خاورمیانه و حتی شعله‌ور شدن مجدد آتش درگیری‌ها میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان خواهد شد.

«حیم ملکا» معاون بخش خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، در این باره گفت: احتمالا آثار و نشانه‌های منفی انتخاب فریدمن در ابتدا خاموش خواهد بود و بلافاصله شاهد بروز تغییری چشمگیر در منطقه خاورمیانه نیستیم؛ اما با گذشت زمان این آثار کم‌کم نمایان خواهد شد. فریدمن سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند.
این شهر از لحاظ مذهبی برای مسلمانان دارای اهمیت بالایی است؛ به ویژه آنکه سومین مکان مقدس در اسلام به حساب می‌آید. علاوه بر این، فریدمن اعتقادی به تشکیل کشور مستقل فلسطین ندارد و همین موضوع راه را بر روی پیگیری مذاکرات صلح می‌بندد. بدون شک نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان از جانب کشورهای اسلامی تحمل نخواهد شد و خود منشاء بروز بحران‌های جدید در منطقه می‌شود.

مقامات سفارت "اسرائیل" در واشینگتن از ارائه اظهار نظر درمورد فریدمن خودداری کردند؛ اما اعلام شده است این انتصاب در جلسه روز یکشنبه (امروز) نتانیاهو با اعضای کابینه‌اش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
«تسیبی هوتوفلی،» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در واکنش به خبر انتخاب فریدمن گفت: از معرفی فریدمن به عنوان سفیر جدید آمریکا در اسرائیل بسیار خوشحال هستیم. این انتخاب نشان می‌دهد طرح قرار دادن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل مورد حمایت آمریکا است و از همه مهمتر ثابت می‌شود موضوع شهرک‌سازی‌ها، آنطور که پیش از این ادعا می‌شد، مشکل اصلی بر سر راه مذاکرات صلح نیست.