سرویس بین الملل - وزیر امورخارجه عراق بار دیگر خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک کشورش شد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های عراق، ابراهیم جعفری افزود: همان طور که پیروزی های عراق بر تروریست های داعش در سطح جهانی بر جنگ با تروریسم اثر می گذارد به همین ترتیب پیروزی در سوریه بر تروریسم یا در هر جای دیگر دنیا به طور مثبت بر جنگ با این پدیده منفور در عراق اثر می گذارد.

وی با یادآوری اینکه عراق درآستانه پیروزی نهایی بر تروریسم داعشی است در بخش دیگری از سخنان خود گفت که عراق در مبارزه با تروریسم در کنار سوریه قرار دارد، همان طور که در کنار مصر و لیبی یا هر کشور دیگری که علیه تروریسم می جنگد، هست.

وزیر خارجه عراق در پاسخ پرسشی درباره حضور برخی از گروه های مقاومت اسلامی عراق در سوریه در جنگ با تروریست ها گفت که عراق به طور رسمی هیچ نیرویی به سوریه برای جنگ با تروریسم اعزام نکرده و قصد دخالت در امور داخلی سوریه ندارد اما این نیروها و افراد به خواست شخصی خود رفته و بغداد نمی تواند مانع آنها شود.

وی در عین حال ادامه داد: تمامی گروه های مقاومت اسلامی تحت پوشش الحشد الشعبی در داخل اراضی عراق، زیر چتر قانون اساسی و پایبند به قوانین عراق هستند.

وزیر خارجه عراق یادآورشد: عراق در طول نشست های بین المللی مرتبط با سوریه در ژنو و لوزان همواره تاکید کرده که راه حل بحران سوریه، سیاسی است.

ابراهیم الجعفری در خصوص روابط بغداد و ریاض گفت که بعد از درخواست عراق برای تغییر «ثامر السبهان» سفیر عربستان سعودی به خاطر رفتارهای خارج از شآن در عراق، ریاض یک کاردار اعزام کرد و منتظریم تا به زودی سفیر خود را معرفی کند.

وی در عین حال از عربستان سعودی خواست که منافع کشورش را با عراق، قربانی یک سفیر نکند و ادامه داد: بغداد هیچ گونه خصومتی با ریاض ندارد.

وزیر خارجه عراق درباره روابط بغداد و آنکارا نیز گفت: هرگز تماس ها و دیدارها بین مسئولان عراقی و ترکیه قطع نشده اما حاکمیت ملی جزو اصولی است که عراق از آن کوتاه نمی آید و آن را خط قرمز می داند.

الجعفری تاکید کرد که همواره موضع بغداد بر خروج فوری نظامیان ترکیه از پادگان بعشیقه در شمال عراق است و در تمامی دیدارها بر این موضع تاکید کرده ایم.

وی با وجود هرگونه پایگاه نظامی خارجی در اراضی عراق مخالفت کرد اما گفت که بغداد همچنان در زمیه آموزش، تامین سلاح و مبادله اطلاعات نیازمند کمک کشورهای دنیاست زیرا جنگ با تروریسم و داعش یک جنگ جهانی است.