یک مسؤول ارشد اسرائیلی اعلام کرد: احتمال امضای معامله تبادل اسیران با حماس افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، سایت واینت و روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مسؤول ارشد اسرائیلی اعلام کردند: احتمال امضای معامله تبادل اسیران با حماس افزایش یافته است. اسرائیل در حال حاضر منتظر پیشنهادی از سوی میانجیگران مصری برای چنین معامله‌ای است که شامل آزادی زندانیان امنیتی در اسرائیل در ازای بازگرداندن اجساد ارون شاوول و هدار گولدن، دو سرباز اسرائیلی و ابرا منغیستو و هشام السید، دو شهروند اسرائیلی است که توسط حماس در غزه بازداشت شده‌اند.

به گفته این مسؤول مصری‌ها به این پرونده توجه دارند و درک می‌کنند که بدون حل پرونده اسرا و مفقود شدگان هرگز بازسازی صورت نمی‌گیرد. نقش مصر در رسیدن به آتش بس میان گروه‌های فلسطین و اسرائیل جایگاه قاهره را در مقابل دولت آمریکا بالا برده است. دولت آمریکا مصر را یک عامل اساسی در حفظ ثبات منطقه می‌داند. برای همین صحبت درباره دستاورد بزرگی است که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر آن را محقق کرده و جایگاه بین‌المللی‌اش را بالا برده است.

این مسؤول گفت: در وضعیت کنونی مصری‌ها مصمم به رسیدن به توافقی هستند. پیش بینی‌هایی درباره ارائه این پیشنهاد ظرف روزهای آتی وجود دارد. اسرائیل پیش‌بینی می‌کند که مصر فشارهایی بر حماس برای نشان دادن انعطاف در این زمینه برای بررسی پرونده بازسازی غزه با کمک جامعه بین‌المللی بیاورد.

در زمان کنونی حماس بر جدا کردن پرونده اسرا از پرونده بازسازی غزه تأکید دارد اما رژیم صهیونیستی مجددا بازسازی غزه را به تبادل اسرا مشروط کرده است.

قرار است بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی دیدارهایش در روز پنج‌شنبه در واشنگتن درباره این پرونده با وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کند. همچنین قرار است یک هیئت امنیتی اسرائیلی برای بررسی پرونده به قاهره برود.

روزنامه یدیعوت درباره اظهارات یحیی السنوار، رئیس حماس در غزه درخصوص ربط دادن عملیات تبادل به شماره ۱۱۱۱ گفت: حماس خواهان آزادی ۱۱۱۱ اسیر در ازای آزادی اسرا و مفقود شدگان است.

مسؤول اسرائیلی مذکور ادعا کرد: مشکل در کمیت نیست. ما زندانیانی را که دستشان را به خون آلوده کرده‌اند آزاد نمی‌کنیم.

تعداد اسرای فلسطینی بالغ بر ۴۵۰۰ تن هستند. آخرین معامله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۱ با میانجیگری مصر انجام شد که شامل آزادی یک سرباز اسرائیلی در ازای بیش از ۱۰۰۰ اسیر حماس بود.