وزیر خارجه دولت مستعفی یمن که برای دیدار با مقام‌های اروپایی به بروکسل سفر کرد، در مصاحبه با یک رسانه مستقر در بلژیک علیه ایران و انصارالله موضع گرفت.

به گزارش مرور نیوز، در حالی که حملات ائتلاف عربستان سعودی علیه مردم یمن و محاصره این کشور از ششم فروردین ۱۳۹۴ ادامه دارد، مقام دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» از اتحادیه اروپا خواستار اعمال فشار بر ایران شده است.

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن که برای دیدار با مقام‌های اروپایی به بروکسل سفر کرد، در مصاحبه با یک رسانه مستقر در بلژیک علیه ایران و انصارالله موضع گرفت.

 «احمد عوض بن مبارک» در مصاحبه با «ای‌یو آبزرور» بارها علیه انصارالله یمن و ایران اتهام‌زنی کرد و کار را به جایی رساند که در پاسخ به یک سوال درباره نقش عربستان سعودی، جنگ ائتلاف سعودی و محاصره یمن را توجیه کرد.

وی در این مصاحبه مدعی شد: «من از اتحادیه اروپا می‌خواهم که از هر اهرمی که دارد برای ارسال یک پیغام به حوثی‌ها (انصارالله یمن) و ایران استفاده کند».

وزیر خارجه دولت مستعفی منصور هادی ادعا کرد، پیغامی که اتحادیه اروپا باید به ایران و انصارالله یمن بدهد این است که طرح پیشنهادی مورد حمایت سازمان ملل برای آتش‌بس را بپذیرند، فرودگاه صنعا پایتخت یمن را بازگشایی کنند، بندر الحدیده را بازگشایی کنند و گفت‌و‌گوهای سیاسی را از سر بگیرند.

بن مبارک در این مصاحبه ادعاهای بی اساس آمریکایی و سعودی درباره ارسال سلاح از ایران برای انصارالله یمن را تکرار کرد.

وزیر خارجه دولت مستعفی عبدربه منصور هادی سپس بدون اشاره به جنگ مداخله جویانه ائتلاف سعودی در یمن مدعی شد: «کلید (پایان جنگ در یمن) در دست ایران است. اتحادیه اروپا بدون برقراری هرگونه ارتباطی (بین موضوع یمن) با توافق هسته‌ای (برجام)، باید به حوثی‌ها (انصارالله) و ایران فشار بیاورد».

وی با بیان اینکه برای اصلاح برخی تصورات اشتباه درباره جنگ در یمن، به بروکسل مقر اتحادیه اروپا آمده است، افزود: «نبرد در یمن،  نبرد میان قدرت‌های منطقه نیست و جنگ فرقه‌ای هم نیست. بسیاری در اتحادیه اروپا مولفه ملی در این منازعه را فراموش کردند».

این مسئول در دولت مستعفی یمن ادعا کرد: «بحران انسانی (در یمن) فقط در نتیجه جنگ نیست بلکه یک بحران ساخته دست بشر است. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مهمترین ارائه‌کنندگان کمک‌های انسانی در یمن باید در این باره آگاه‌تر باشد.

بن مبارک در پاسخ به سوال ای‌یوآبزرور درباره نقش عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ علیه مردم یمن، جنگ ائتلاف سعودی و محاصره آنها علیه یمن را توجیه کرد. به ادعای او، بعد از آنکه نیروهای انصارالله وارد صنعا شدند، ائتلاف سعودی وارد یمن شدند.

وی همچنین در این مصاحبه اتهام‌زنی‌ها علیه انصارالله یمن درباره بندر الحدیده را تکرار کرد و مدعی شد که به دلیل کنترل این بندر توسط انصارالله، کمک‌های ارسالی جامعه بین‌المللی به دست مردم یمن نمی‌رسد.