ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با هفته نامه آلمانی Die Zeit روز سه شنبه گفت: «کودتای ضد دولت در اوکراین توسط آمریکا صورت گرفت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با هفته نامه آلمانی Die Zeit روز سه شنبه گفت: «کودتای ضد دولت در اوکراین در سال ۲۰۱۴ که باعث تجزیه این کشور و الحاق کریمه به روسیه شد، تحت سازماندهی آمریکا و حمایت کشور‌های اروپایی صورت گرفت.»

پوتین در ادامه با اشاره به حوادث سال ۲۰۱۴ اظهار داشت: «چرا آمریکا این کودتا را سازماندهی و کشور‌های اروپایی با خونسردی از آن حمایت کردند و باعث ایجاد تفرقه در اوکراین و جدا شدن کریمه شدند؟»

پوتین به طور کلی در مورد اوضاع قاره اروپا پس از پایان جنگ سرد و گسترش ناتو صحبت کرد و گفت: «بسیاری از کشور‌ها مقابل  انتخاب مصنوعی قرار گرفتند که  یا باید طرف کشور‌های غربی باشند یا با روسیه. در واقع، این یک اولتیماتوم بود.»

رئیس جمهور روسیه همچنین متذکر شد کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ نمونه‌ای از عواقبی است که این سیاست تهاجمی به بار آورده است.

پوتین در انتها گفت: «اروپا فعالانه از کودتای مسلحانه ضد قانون اساسی در اوکراین حمایت کرد. همه چیز از همین جا آغاز شد. چه لزومی برای این کار بود؟ رئیس جمهور وقت اوکراین، یانوکوویچ قبلاً همه خواسته‌های مخالفان را پذیرفته بود.»