رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی بیان کرد: روسیه نگران ایجاد زیرساخت‌های نظامی ناتو در نزدیکی‌ مرزهای خود است.

به گزارش مرور نیوز، « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در نهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی که در مسکو آغاز شده، اظهار داشت روسیه نگران ایجاد زیرساخت‌های نظامی ناتو در نزدیکی‌ مرزهای خود و همچنین این واقعیت است که این اتحاد نظامی تمایلی به بررسی سازنده پیشنهادها برای کاهش تنش ندارد.

وی در این خصوص گفت: البته که ما نگران گسترش مداوم پتانسیل و زیرساخت‌های نظامی ناتو نزدیک مرزهای روسیه هستیم. و همچنین این واقعیت که این اتحاد نظامی از بررسی سازنده پیشنهادهای ما برای کاهش تنش و کاهش خطر حوادث غیر قابل پیش‌بینی خودداری می‌کند. انتظار داریم عقل سلیم و تمایل برای توسعه روابط سازنده با ما در نهایت غالب شود.

پوتین در ادامه گفت که معتقد است اراده سیاسی و تمایل برای سازش می‌تواند به تقویت ثبات استراتژیک کمک کند.

وی اظهار داشت: پیشتر روسیه پیشنهادهایی را برای ایجاد یک فرمول امنیتی جدید که باید تمام عواملی را که بر ثبات استراتژیک در ارتباط متقابل اثرگذار است را در نظر بگیرد، ارائه کرد. ما بر این باوریم که اراده سیاسی و تمایل برای سازش می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد.

رئیس‌جمهور روسیه توافق روسیه و آمریکا برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای «استارت» نو تا سال ۲۰۲۶ را مثالی عالی در این خصوص خواند.

وی افزود: ممانعت از یک جنگ جهانی جدید وظیفه اصلی سازمان ملل است، هر قاعده جدید بازی باید تحت نظارت سازمان ملل شکل بگیرد تا از هرج و مرج و حوادث غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری شود.

پوتین سپس بر نقش روسیه در تنش‌زدایی در ارتباط با درگیری‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: روسیه هرگز مسئولیت خود را برای امنیت کشورهای همسایه فراموش نمی‌کند و قصد دارد در زمینه تنش‌زدایی در درگیری‌های منطقه‌ای مشارکت بیشتری داشته باشد.

او در ادامه گفت حل و فصل منازعات منطقه‌ای که روسیه فعالانه مشوق آن است، جنبه مهمی در تامین امنیت جهانی است و روسیه هرگز اراده خود را به ملت‌های دیگر تحمیل نمی‌کند و برای حل مسائل منطقه‌ای و جهانی از طریق روش‌های سیاسی و دیپلماتیک بر پایه برابری آمادگی دارد.

وی در انتقاد از روندهای کنونی بیان داشت: متاسفانه تلاطم فرایندهای ژئوپولتیک علیرغم سیگنال‌های مثبت ادامه دارد و همچنین فرسایش قوانین بین‌المللی و دنبال کردن دستورکار با استفاده از زور ادامه‌دار است.

پوتین در سخنرانی خود در کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو، گفت که تمرکز این کنفرانس بر مهمترین موضوعات در دستور کار نظامی و سیاسی مدرن است و افزود: تقویت امنیت جهانی و توسعه پایدار تمدن ما به حل این مسائل و جستجوی موثر برای پاسخ‌های مشترک به چالش‌های مشترک بستگی دارد.

نیروی دریایی روسیه روز سه‌شنبه از تمرین موشکی ناوگان دریای سیاه این کشور در کریمه در بحبوحه ورود رزمناوهای ناتو به دریای سیاه خبر داد.

رئیس‌جمهور روسیه در مقاله‌ای که دیروز (سه‌شنبه) در وبسایت کرملین و نشریه «دی‌زایت» آلمان به چاپ رسید، نوشت کودتای دولتی در اوکراین در سال ۲۰۱۴ که در این کشور شکاف ایجاد کرد و باعث جدایی کریمه شد توط ایالات متحده سازماندهی شد و کشورهای اروپایی هم با تردید از آن حمایت کردند.

او در ادامه، به صورت کلی درباره وضعیت در قاره اروپا بعد از پایان دوره جنگ سرد و گسترش ناتو، می‌افزاید: بسیاری از کشورها در مقابل این انتخاب ساختگی قرار گرفتند که یا باید طرف غرب جمعی باشند یا با روسیه و در واقع این یک اولیتماتوم بود.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه تاکید می‌کند که تراژدی سال ۲۰۱۴ در اوکراین، مثالی از پیامدهایی است که این سیاست تهاجمی به بار آورده است.